موسسه تولد نو تندرستی
مركز تخصصي سم زدايي و درماني مواد مخدر و محرك دارای شماره ثبت 29107 تحت نظر بهزیستی

 

مدير كل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت گفت: مصرف داروي مسكن ترامادول در كشور تا سال گذشته رو به افزايش بود و به 39 تن در سال رسيد اما امسال مصرف آن كاهش يافت و تا آخر سال حدود 28 تن ترامادول در كشور مصرف مي‌شود.

اكبر عبداللهي اصل، پنجشنبه در همايش كنترل سوء مصرف ترامادول در تالار مركز قلب تهران، افزود: نمي توان به صراحت گفت كه مصرف داروي ترامادول خوب است يا بد، زيرا ممكن است فردي از مواد مخدر سنگين به اين ماده رو آورد يا اينكه فقط معتاد به ترامادول باشد.
وي اضافه كرد: داروهاي مخدر دسته‌بندي‌هاي مختلفي دارند، در يك دسته‌بندي 400 نوع داروي مخدر را در يك دسته قرار مي‌دهند، ديازپام و داروهاي مشابه آن را در دسته دوم و پيش سازهاي مواد مخدر ديگر را در دسته سوم قرار مي‌دهند در مورد ترامادول چون يك مسكن است و تركيب شيميايي ديگري دارد، شك و شبهه وجود دارد به همين علت در دنيا آن را در هيچ يك از اين 3 دسته قرار نداده‌اند.
مدير كل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت ادامه داد: ترامادول از سال 81 براي اولين بار به عنوان يك مسكن در كشور ما مورد مصرف قرار گرفت، در آن زمان فقط آمپول تزريقي100ميلي .


 


ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 14:16 :: نويسنده : مرتضي عربي

 

 

معاون آموزشي مركز ملي مطالعات اعتياد گفـت: يكي از اولويت‌هاي استراتژيك كشور بايد آموزش لايه‌هاي مياني درماني باشد، در اين صورت مي‌توان در درمان معتادان به موفقيت‌هاي بيشتري دست يافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ا، دكتر آذرخش مكري در حاشيه برگزاري دهمين كنگره انجمن روانپزشكان افزود: هزينه‌هاي روان درماني اعتياد در مقايسه با هزينه‌هاي درماني ديگر چندان زياد نيست، البته بايد در جهت كاهش هزينه‌ها تلاش كنيم. به همين منظور لازم است، نيروهايي كه از لحاظ تحصيلات داراي سطح پايين‌تري هستند آموزش داده شود.

اين روانپزشك درباره احتمال برگشت علائم اعتياد پس از ترك اظهار كرد: سه تا شش ماه پس از ترك شيشه، علائم اين اعتياد فروكش مي‌كند، اما بسياري از افراد پيش از فرا رسيدن شش ماه، دوباره مصرف شيشه را آغاز مي‌كنند.

وي افزود: درمان علائم روانپزشكي استعمال مواد مخدر و جلوگيري از تمايل فرد به مصرف مجدد اين مواد اهميت زيادي دارد كه جلوگيري از تمايل به مصرف مجدد تنها با درمان دارويي امكان پذير نيست، بلكه كار گروهي براي درمان اين افراد نياز است.

مكري درباره هزينه بر بودن درمان همه جانبه افرادي كه اعتياد خود را ترك كرده‌اند به ايسنا گفت: هزينه‌هاي درمان اين افراد در مقايسه با خساراتي كه يك معتاد مي‌تواند به جامعه بزند، قابل توجه نيست. علاوه بر آن ساير درمان‌هاي پزشكي كم هزينه نيست، بنابراين بايد جامعه را قانع كرد كه هزينه درمان افراد ترك كرده را بپردازد.

اين روانپزشك درباره جلسات گروه «NA» با افراد ترك كرده اظهار كرد: نقطه قوت NA ساعات زياد جلساتي است كه با افراد ترك كرده برگزار مي‌كند، چرا كه بخشي از درمان رواني اعتياد مربوط به ساعات زياد مشاوره است.

وي با بيان اين كه درمان يك معتاد ممكن است چندين سال طول بكشد، اظهار كرد: آگاه سازي دولتمردان در زمينه روان درماني اعتياد بسيار مهم است، آنان همان گونه كه هزينه‌هاي تخت بيمارستاني را پرداخت مي‌كنند، بايد در زمينه روان درماني معتادان نيز اقداماتي را انجام دهند بنابراين هزينه‌هاي روان ‌درماني آنان بايد زير پوشش سازمان‌هاي بيمه‌گر قرار گيرد، چرا كه جامعه از درمان اين افراد سود مي‌برد.

وي افزود: اقداماتي در اين زمينه در حال شكل گيري است، اما همچنان روان درماني اعتياد تحت پوشش هيچ بيمه‌اي قرار ندارد، اين در حالي است كه اگر مي‌خواهيم جامعه سالمي داشته باشيم، بايد معتادان را درمان كنيم. در اين شرايط اگر معتاد توانايي پرداخت هزينه‌هاي درماني خود را ندارد، جامعه بايد اين كار را انجام دهد. براي عملي كردن اين موضوع بايد كارت‌هاي بيمه صادر شود و مراكز ارائه دهنده خدمات طبقه بندي شوند.

مكري درباره رابطه روانپزشكي و اعتياد اظهار كرد: هنگامي كه استفاده از مواد مخدر سنتي رواج يافت، احساس مي‌شد كه روانپزشكي و اعتياد حوزه‌هاي متفاوتي هستند، ولي با رواج موادي مانند شيشه حوزه‌هاي اعتياد و روانپزشكي هم ديگر را تحت تاثير قرار دادند، هر چند كه به طور سنتي اعتياد از زير شاخه‌هاي روانپزشكي به شمار مي‌رفت.

وي افزود: مصرف شيشه مي‌تواند تمام علائم روانپزشكي مانند افسردگي، جنون و پرخاشگري را در فرد ايجاد كند و فرد معتاد پس از مدتي به اختلالات شخصيتي و حافظه دچار شود. البته رواج اين نوع مواد مخدر باعث درك عميق‌تر روانپزشكي شده است.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در ادامه گفت: با رواج مواد مخدر صنعتي، درمان اعتياد نيز پيچيده‌تر شده است، چرا كه بيشتر اين نوع اعتيادها با دارو درماني صرف بهبود پيدا نمي‌كنند بلكه نياز به بازتواني، روان درماني، خانواده‌ درماني و آموزش‌هاي مهارتي پايه دارند. در واقع ايده اول بسياري از درمان‌هاي روانپزشكي از درمان معتادان به دست آمده است.

مكري با بيان اين كه مصرف كنندگان شيشه يك سوم تخت‌هاي روانپزشكي بيمارستان‌ها را اشغال كرده‌اند، اظهار كرد: بسياري از جرم‌ها به علت استعمال اين نوع مواد مخدر به وقوع مي‌پيوندد، بنابراين مصرف شيشه، سيستم‌ جنايي و ارتكاب جرم را نيز دستخوش تغيير كرده است.

وي درباره سن آغاز مصرف شيشه در ايران گفت: ميانگين سني آغاز استعمال شيشه 25 سال است، اين در حاليست كه ميانگين سني آغاز مصرف مواد افيوني 31 سال است، البته در سال‌هاي اخير زنان به مصرف شيشه تمايل بيشتري پيدا كردند. از سوي ديگر جوانان شهري افرادي هستند كه بدون سابقه استعمال مواد مخدر ديگر بيشتر احتمال دارد به مصرف شيشه رو بياورند.

معاون آموزشي مركز ملي مطالعات اعتياد درباره نقش مدارس در آموزش كودكان و نوجوانان در زمينه اعتياد اظهار كرد: آموزش عمومي و برنامه‌هاي پيشگيري اوليه لازم است، ولي كافي نيست. نشانه‌هاي مصرف مواد را نيز بايد همه بشناسند، ولي اين مورد نيز كفايت نمي‌كند، بلكه سيستم‌هاي مددكاري و حمايت‌هاي اجتماعي بايد در شرايط مطلوبي باشد. در اين زمينه رسانه‌هاي جمعي مي‌توانند نقش موثري را ايفا كنند.


مكري در پايان، درباره شايع‌ترين مواد روانگردان اظهار كرد: در همه دنيا پرمصرف‌ترين ماده مخدر، حشيش است، اما شيشه و كراك بيشترين آسيب را به فرد معتاد مي‌زند


 
برچسب:, :: 13:27 :: نويسنده : مرتضي عربي
وقتی آمار مصرف شیشه افزایش پیدا می‌كند، پرواضح است كه میزان تولید آن هم افزایش پیدا كرده است. اگر فرض كنیم كه واردات شیشه در كشور داریم، با توجه به اقدامات امنیتی در مرزها و توان نیروی انتظامی، واردات این حجم از شیشه امكان‌پذیر نیست. گذشته از آن، تولید شیشه در آشپزخانه‌های زیر زمینی برای قاچاقچیان و تولیدكنندگان از نظر اقتصادی به صرفه است
با وجود همه سنگین ترین مجازات ها، ماده محرك شیشه در آشپزخانه‌های زیرزمینی و منازل متخلفان كه برای دست یافتن به اسكناس‌های بیشتر به هر كاری دست می‌زنند، همچنان تولید می شود. پژوهشگران می‌گویند این روزها در زیرزمین خانه‌ها در ازای 200 تا 300 هزار تومان، فرمول ساخت شیشه آموزش داده می‌شود! آنهایی كه پا بر همه ارزش‌ها گذاشته و تن به تولید شیشه داده‌اند با خرید لوازم آزمایشگاهی و اختصاص آشپزخانه منزلشان به محل تولید شیشه می‌توانند شیشه‌ای را كه تولید كرده‌اند به جوانان این مرز و بوم بفروشند تا مهر اعتیاد بر پیشانی جوانان بیشتری نقش ببندد و هر‌روز كودكان بیشتری قربانی اعتیاد والدین خود شوند.

براساس گزارش عملكرد ستاد مبارزه با موادمخدر در سال 90، انهدام 120 لابراتور تولید شیشه، دستگیری 60 هزار نفر در ارتباط با تولید این ماده و كشف 4 تن شیشه تولید داخل، گواهی بر رشد لابراتوارهای تولید شیشه در كشور است. از یكسو اعداد و ارقام آژیر قرمز تولید شیشه را به صدا در آورده‌اند و از سوی دیگر آسیب‌شناسان نسبت به آثار تولید آن هشدار می‌دهند. رویا نوری پژوهشگر اعتیاد در این باره می‌گوید: «وقتی آمار مصرف شیشه افزایش پیدا می‌كند، پرواضح است كه میزان تولید آن هم افزایش پیدا كرده است. اگر فرض كنیم كه واردات شیشه در كشور داریم، با توجه به اقدامات امنیتی در مرزها و توان نیروی انتظامی، واردات این حجم از شیشه امكان‌پذیر نیست. گذشته از آن، تولید شیشه در آشپزخانه‌های زیر زمینی برای قاچاقچیان و تولیدكنندگان از نظر اقتصادی به صرفه است.»



از شابو تا شیشه

روزی كه شیشه از آسیای جنوب شرقی وارد كشور شد، نامش «شابو» بود. شابو از طریق جوانان ایرانی كه در آن كشورها كار می‌كردند، وارد شد. در ابتدا مصرف كنندگان گمان می‌كردند كه مصرف شابو اعتیادآور نیست، افراد را لاغر می‌كند و توان‌شان را بالا می‌برد. رویا نوری، كارشناس ارشد جامعه‌شناسی، سال گذشته نتایج پژوهشی درباره اعتیاد را به ستاد مبارزه با موادمخدر ارائه كرد كه با حمایت مالی دفتر كنترل جرایم و موادمخدر سازمان ملل و تاییدیه ستاد مبارزه با موادمخدر انجام شده بود.

او در گفت‌وگو با تهران امروز درباره تولید شیشه در كشور می‌گوید: «اولین افرادی كه به ایرانی‌ها فرمول ساخت شیشه را آموزش دادند فقط در قبال قیمت بسیار بالایی حاضر به انجام آن شدند اما در شرایط كنونی آشپزخانه‌دارها ساخت شیشه را با قیمت بسیار نازلی كه بیشتر افراد جامعه از عهده پرداخت آن بر می‌آیند، آموزش می‌دهند. این قیمت 200هزار تا 300 هزار تومان است.»

او ادامه می‌دهد: «اتفاقا یكی از مصرف‌كنندگان به من گفت كه در گذشته «اصلا این ماده یك چیز دیگر بود! نه اعتیاد داشت و نه حالم را بد می‌كرد! اما شیشه‌ای كه این روزها مصرف می‌كنم زمین تا آسمان با آن ماده اولیه فرق می‌كند.»



از 90 هزار شیشه‌ای در پایتخت، ‌ هر روز حداقل 9 هزار نفرشان به درجاتی از توهم می‌رسند. نکته اینجاست که میانگین سنی مصرف کنندگان این ماده محرک با 4 سال کاهش نسبت به سال‌های گذشته، به 29 سال رسیده است

ایران مقام نخست کشف هروئین در دنیا را برای سومین سال پیاپی كسب كرده اما صرف‌نظر از اعداد و ارقام غیررسمی، آمارهای رسمی نشان می‌دهد این بلورهای شیشه‌ای كوچك با فرمول متیل آمفتامین، بلای جان 27 هزار جوان ایرانی هستند
و این به معنای آن است كه وقتی شیشه در آشپزخانه‌های داخلی ساخته شد ناخالصی‌هایی به آن افزوده شد كه تاثیرات مخرب‌تری بر بدن دارد.» به گفته نوری،بعد از آنكه آشپزخانه‌هایی در شرق و غرب تهران و در نواحی‌ای كه كمتر مسكونی بود دایر شد، بر حسب اتفاق‌ هنگام اضافه كردن !



 


ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 12:17 :: نويسنده : مرتضي عربي

پاهایش را تندتند تكان می‌داد و در حالی كه دست به سینه نشسته بود مدام با حركات لبانش اجزای صورتش را باز و دوباره جمع می‌كرد. وقتی هم می‌خواست در میان جمع 80 نفری سالن بگوید «نیك زاد هستم، صبح بخیر خانواده» اضطراب و نگرانی در عمق چشم‌هایش موج می‌زد.

آن روبه‌رو و به فاصله پنج تا شش متری از من و بقیه جمعیت حاضر در سالن مركز ترك اعتیاد نشسته بود؛ پسری گندم‌گون و اهل مشهد كه هر روز صبح باید در كلاس‌های كسب مهارت مركز ترك اعتیاد به همراه بقیه مددجویان حاضر شود و به بیان احساسات فردی بپردازد و مسوولیتی را كه سرگروه بر عهده او می‌گذارد، انجام دهد.

24 ساله است و 12 سال از زندگی‌اش را با انواع مخدر از جمله قرص‌های روانگردان، تریاك، كراك و شیشه گذرانده است؛ تجربه‌هایی دردناك كه به قول خودش بیشترین روزهای تاریك زندگی را برایش رقم زده و تا مرگ برادر كوچكش ادامه داشته است.

نیك زاد همان‌طور دستانش را به سینه زده و در حالی كه به قلم در دستان من خیره مانده، از نگرانی‌ها و اضطراب‌های دوران نوجوانی‌اش برایم حرف می‌زند.

«از نوجوانی همیشه ترسی در وجودم بود كه مرا از حرف زدن و ارتباط با دنیای اطرافم باز می‌داشت. نمی‌توانستم با كسی ارتباط برقرار كنم و این موضوع برایم خوشایند نبود. همان زمان برای نخستین بار سیگار و مشروب را تجربه كردم. در حالت مستی می‌توانستم راحت حرف بزنم و با دیگران ارتباط برقرار كنم. كم‌كم این تصور برایم به وجود آمد كه با مصرف الكل می‌توانم ارتباط بهتری با دیگران برقرار كنم و از چیزی نترسم و به همین دلیل ادامه دادم. كم‌كم قرص و انواع مواد مخدر هم به آن اضافه شد. این اواخر هم كه دیگر شیشه می‌كشیدم.»

اضطراب و دلهره را می‌شد از چشم‌هایش خواند. پسر مهربان و صادقی به نظر می‌رسید و مثل تمام انسان‌ها تشنه آرامش بود.

با لهجه مشهدی‌اش می‌گوید: «در این 12 سال بیشتر اوقات زندگی‌ام را در تاریكی به سر بردم، یا در اتاقم خودم را حبس می‌كردم كه با پدرم روبه‌رو نشوم یا به علت مصرف زیاد مواد به خواب می‌رفتم. اما یك ماه پیش، بعد از فوت برادرم وقتی دیدم حتی نمی‌توانم راه بروم تصمیم گرفتم ترك كنم، اوضاع من طوری شده بود كه اصلا بدون مواد نمی‌توانستم آرام باشم.

یك روز وقتی در حال خودم نبودم مادرم از من فیلمبرداری كرد. فیلم را كه دیدم واقعا باورم نشد كه این من هستم، كارهایی كه انجام داده بودم اصلا یادم نمی‌آمد. آن موقع بود كه از خودمم شرمم آمد. بعد از آن بود كه خودم را مجاب كردم كه باید ترك كنم. مركز ترك اعتیادی را كه عمه‌ام معرفی كرده بود انتخاب كردم و به اینجا آمدم. »

می‌پرسم: «اگر روزی از اینجا بروی و چند سال هم از پاك بودنت بگذرد و بخواهی یك مركز ترك اعتیاد راه‌اندازی كنی چه چیزی به اینجا اضافه می‌كنی؟»

به اطرافش نگاه می‌كند و پس از كمی فكر، انگار كه صحنه‌یی از مقابل چشمانش رد شده باشد، دوباره به اطراف نگاهی می‌كند و می‌گوید: «كمی به ساختمان اینجا می‌رسم. كاری می‌كنم كه محیط شادتر باشد، تنش كمتری داشته باشد و از حالت نظامی دربیاید.

بعضی روزها بچه‌ها حال خوبی ندارند و از لحاظ روحی به هم ریخته‌اند، این موضوع باعث ایجاد تنش بین بچه‌ها می‌شود. باید درباره انتخاب پزشكان مركز هم دقت بیشتری داشته باشم. بعضی اوقات، برخورد پزشكان با افراد تازه وارد، روحیه آنها را به هم می‌ریزد. من هم در روزهای اول خیلی اذیت شدم و تصور می‌كردم اینجا هم مثل پادگان است اما بعد از یكی دو هفته حس بهتری پیدا كردم.»

انگار دوست ندارد از دوران سربازی‌اش تعریف كند. فقط می‌گوید كه در پادگان، امكان مصرف مواد نداشته و به همین دلیل، وقتی به مرخصی طولانی‌مدت می‌آمده بیشتر مصرف می‌كرده است.

درباره تحصیلاتش می‌پرسم و می‌گوید: «دیپلم داشتم و در یك كافی‌نت كار می‌كردم. شاید باور نكنید اما افرادی با تحصیلات بالا در این مركز هستند كه معتاد بوده‌اند. دكتر، مهندس، جامعه‌شناس و... در این مركز زیاد هستند. در اتاق ما یك نفر هست كه دكترای جامعه‌شناسی دارد و بسیار باسواد است.»

پدر نیك زاد، راننده ترانزیت بوده اما یك روز بر اثر تصادف، از ناحیه كمر دچار آسیب شده و برای تسكین درد به تریاك روی می‌آورد و به مرور زمان معتاد می‌شود.

نیك زاد می‌گوید: «دوست دارم وقتی از اینجا رفتم مغازه‌یی برای خودم دست و پا كنم. البته باید مدتی تحت نظر باشم تا دوباره به اعتیاد برنگردم. در واقع باید كمی بگذرد تا با دنیای بیرون كنار بیایم. اما همچنان می‌خواهم ارتباطم را با مركز حفظ كنم و به فكر ازدواج باشم.»

با نگاهش كه انگار كمی آرام‌تر شده مرا برای رفتن همراهی می‌كند. فكر می‌كنم كه سرنوشت نیك زاد بعد از پایان دوره‌اش چه می‌شود. آیا به دنبال زندگی، كار و ازدواج می‌رود یا بعد از كمی سرخوردگی دوباره به اعتیاد برمی‌گردد؟ نیك زاد، پسری كه 24 سال دارد و تشنه حمایت است

 
برچسب:, :: 12:14 :: نويسنده : مرتضي عربي


در حالی که تلقی رایج افراد این است که دوست ناباب علت اصلی اعتیاد به مواد مخدر است ،اما کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین عوامل ترغیب افراد به سمت مصرف مواد مخدر ...
، عدم ارضای جنسی است.
به گزارش جهان برخی کارشناسان معتقدند که بیش از ۷۰ درصد افراد به دلیل مشکلات جنسی به اعتیاد روی می آورند .اما برخی دیگر این آمار را غیر واقعی می دانند.
با این حال اجماع کافی در میان کارشناسان وجود دارد که عدم ارضا نیاز جنسی عامل حداقل یک سوم اعتیاد به مواد مخدر است.
مدتی پیش در یکی از مقالات کنگره چهارم خانواده و مسائل جنسی ،۳۰ درصد اعتیاد ها ناشی از عدم ارضا نیاز جنسی دانسته شد که از سوی داوران هم مورد تائید قرار گرفت.
دکتر سیدکاظم فروتن رئیس کلنیک سلامت خانواده در همین رابطه معتقد است که علت اعتیاد فقط دوست بد نیست،و این یک واقعیت اثبات شده است که اعتیاد در بسیاری از موارد ریشه در مسائل جنسی دارد.
به گفته وی عدم توجه به مسائل جنسی جامعه را از درون متلاشی می کند.
در همین رابطه نسبت امار طلاق با روابط جنسی نیز قابل توجه است.مطابق امار نهادهای رسمی بیش از ۵۰ درصد طلاقها در کشور ناشی از مشکلات جنسی است.
لازم به ذکر است مطابق امارها نیمی از افراد پس از اعتیاد دارای روابط نامشروع جنسی هستند.
برچسب:, :: 16:28 :: نويسنده : مرتضي عربي

به گزارش خبرنگار ما، رهگذري كه شامگاه دوشنبه ۱۶ آبان ماه سال گذشته در حال عبور از خيابان كيانمهر شهر آرا بود، با شنيدن فرياد دلخراش دخترك ۱۰ ساله‌اي كه ناگهان از طبقه سوم يك ساختمان مسكوني به خيابان سقوط كرد، خودش را بر بالين او رساند. دخترك ۱۰ساله كه درسا نام داشت براي لحظه‌اي چشم باز كرد و با ناله گفت – آه راحت شدم – و سپس چشمانش را براي هميشه بست.
مرد رهگذر بلافاصله مأموران پليس را از ماجرا با‌خبر كرد. دقايقي بعد مأموران كلانتري ۱۳۷ نصر در محل حاضر شده و به تحقيق پرداختند. يكي از همسايه‌ها گفت: درسا كوچولو به همراه پدر معتادش زندگي مي‌كند. مادر او مدتي قبل به دليل اعتياد شديد شوهرش طلاق گرفت و به دنبال زندگي خودش رفت.
مرد همسايه ادامه داد: ساعتي پيش صداي گريه‌هاي بي‌امان درسا به گوش ما رسيد كه مدام درخواست كمك مي‌كرد. به همراه همسايه‌ها خودمان را به در خانه‌شان در طبقه سوم رسانديم اما هر چقدر در زديم كسي در را باز نكرد تا اينكه صداي جيغ درسا از داخل خانه به گوش رسيد و بعد فهميديم پدرش او را از طبقه سوم به بيرون انداخته است. مأموران بلافاصله پدر جنايتكار را بازداشت كردند و قاضي شهرياري بازپرس كشيك ويژه قتل از دادسراي جنايي را با خبر كردند.
در نخستين شاخه از تحقيقات، مرد رهگذر به تيم جنايي گفت: من در حال عبور از كنار ساختمان بودم كه صداي فريادهاي دختربچه را از پنجره طبقه سوم ساختمان شنيدم. وقتي به بالا نگاه كردم ديدم مرد جواني دخترك را بغل كرد و او را به پايين پرت كرد. در ادامه متهم در بازجويي‌ها مقابل قاضي پرونده جنايت را انكار كرد اما وقتي با دلايل و شواهد روبه‌رو شد با اعتراف به قتل دخترش گفت: من كارمند اخراجي يكي از شركت‌ها هستم.
چندي قبل به خاطر اعتيادم به مواد مخدر همسرم از من طلاق گرفت و سرپرستي دخترم نيز به من سپرده شد، تا اينكه با زني به نام بيتا آشنا شدم و او را صيغه كردم. «درسا» از ازدواج من ناراحت بود و مي‌گفت كه از بيتا متنفر است. وي حاضر به ديدن او نبود و قبول نمي‌كرد كه او به خانه ما بيايد. شب حادثه نيز درباره اين موضوع با دخترم درگيري لفظي پيدا كردم و چون «شيشه» مصرف كرده بودم، حالت طبيعي نداشتم در يك لحظه او را بغل كرده و از پنجره به پايين انداختم. در ادامه تحقيقات مادر درسا كه تنها ولي دم مقتول است، گفت: شوهرم اعتياد شديد به مواد مخدر و الكل داشت.
او زندگي و آينده دخترم را خراب كرد. من با او شرط گذاشته بودم در صورتي كه اعتيادش را ترك نكند از وي جدا مي‌شوم. وقتي متوجه شدم او قصد كنار گذاشتن مواد را ندارد، از وي جدا شدم. من نگران درسا بودم به همين خاطر قرار بود از طريق دادگاه پيگيري و ثابت كنم كه پدرش به دليل اعتياد صلاحيت نگهداري او را ندارد كه اين جنايت رخ داد. قاضي آرش سيفي داديار اظهار نظر دادسراي جنايي پايتخت با اعلام اين خبر گفت: با تكميل پروند قرار مجرميت متهم از سوي بازپرس پرونده صادر شده است.
در حال حاضر پرونده با صدور كيفر خواست به دادگاه كيفري ارسال شده است و به زودي متهم كه دختر كوچولويش را به قتل رسانده در دادگاه كيفري محاكمه مي‌شود

برچسب:, :: 17:25 :: نويسنده : مرتضي عربي

به گزارش خبرنگار ما، صبح روز جمعه زن جواني وحشت‌زده در حالي كه نوزادي در آغوش داشت خودش را به بيمارستان امير المومنين رساند و براي نجات دختر پنج ماهه‌‌اش از پزشكان درخواست كمك كرد. 

پزشكان هنگام معاينه بدن نيمه جان نازنين كوچولو متوجه آثار كبودي روي نقاط مختلف بدن او شدند اما تلاش پزشكان براي نجات كودك سرانجامي نداشت و او لحظاتي بعد روي تخت بيمارستان جان باخت. پس از تأييد خبر مرگ نوزاد از سوي پليس، تيمي از كارآگاهان جنايي به دستور بازپرس ويژه قتل شعبه دوم دادسراي جنايي با حضور در بيمارستان تحقيقات خود را آغاز كردند. 

در نخستين شاخه از تحقيقات، مادر نوزاد به مأموران گفت: من و شوهرم پرويز - ۲۵ ساله - دو سال پيش در جريان دوستي خياباني با هم ازدواج كرديم. شوهرم به شدت معتاد به شيشه است و پولي براي اجاره كردن خانه نداشتيم به همين خاطر بي‌خانمان بوديم و به همراه نوزادمان داخل چادري در پارك خاني‌آباد زندگي مي‌كرديم. 

زن جوان ادامه داد: با وجود اينكه زندگي سختي داشتيم اما تحمل مي‌كرديم. سحرگاه امروز وقتي خواستم به نازنين شير بدهم ديدم بدنش سرد است و حركت نمي‌كند. من شوكه شدم و بلافاصله پرويز را صدا زدم اما او در چادر نبود. بعد فهميدم نوزادم فوت شده و شوهرم نيز فرار كرده و احتمال مي‌دهم او بچه‌مان را كشته باشد. 

با طرح اين شكايت مأموران پليس به رديابي مرد معتاد پرداخته و او را دستگير كردند. پرويز در بازجويي‌ها گفت: من و همسرم معتاد به شيشه هستيم و شب حادثه هم شيشه مصرف كرده بودم. نيمه‌هاي شب نازنين شروع به گريه كرد. من خواستم او را آرام كنم اما مدام گريه مي‌كرد. ناگهان دستم را روي دهانش گذاشتم تا ساكت شود. لحظاتي بعد متوجه شدم كه او براي هميشه ساكت شده است . خيلي ترسيدم و قبل از اينكه همسرم از خواب بيدار شود، فرار كردم. 

بعد از انجام تحقيقات نهايي پرونده به دادگاه عمومي فرستاده شد و سرانجام پرويز با رأي دادگاه به حبس محكوم شد اما چند ماه بعد با جلب رضايت همسرش موفق شد از زندان آزاد شود. 

در شاخه ديگري از تحقيقات گزارش پزشكي قانوني علت مرگ كودك خردسال را شكستگي جمجمه اعلام كرد. بنابراين متهم به دستور قاضي قريشي‌زاده بازپرس ويژه قتل از شعبه دوم دادسراي جنايي بار ديگر بازداشت شد. متهم صبح روز يك شنبه ۵ شهريور ماه مقابل قاضي قريشي‌زاده گفت: من و همسرم مليكا در خيابان با هم آشنا شديم و بعد از مدتي ارتباط، در حالي كه خانواده‌هايمان با ازدواج ما مخالف بودند با هم ازدواج كرديم. 

بعد از ازدواج در حالي كه از خانواده رانده شده بوديم به مصرف شيشه اعتياد پيدا كرديم. مدتي بعد مليكا باردار شد و به همين خاطر خانواده همسرم ما را به شرط اينكه اعتياد‌مان را ترك كنيم در خانه‌شان پذيرفتند. وقتي نازنين به دنيا آمد، من و مليكا دوباره شروع به مصرف شيشه كرديم. پدر همسرم وقتي فهميد دوباره معتاد شده‌ايم ما را از خانه‌اش بيرون كرد. ما پولي براي اجاره خانه نداشتيم به همين خاطر چادري از يكي از دوستانمان به امانت گرفتيم و در پارك خاني آباد زير چادر و بدون هيچ امكاناتي حتي فرش به زندگي‌مان ادامه داديم. 

شب حادثه من خيلي شيشه مصرف كرده بودم و حال خوبي نداشتم. با‌توجه به توهمي كه داشتم درست به خاطر ندارم اما تا جايي كه حضور ذهن دارم سحرگاه وقتي از خواب بيدار شدم، نازنين هم بيدار بود. من با نازنين بازي مي‌كردم و با دستم او را به بالا پرت مي‌كردم و مي‌گرفتم كه هنگام گذاشتن وي روي زمين سرش به موزائيك پارك برخورد كرد و از هوش رفت و من هم از ترس فرار كردم. 

وي افزود: من در بازجويي‌هاي قبلي هم چيزي به خاطر نداشتم، وقتي گفتند نازنين خفه شد، فكر كردم او را خفه كرده‌ام. قاضي قريشي زاده متهم را براي تحقيقات بيشتر در اختيار كارآگاهان قرار داد و گفت: با توجه به ادعاي قبلي متهم و نظر نهايي پزشكي قانوني اين احتمال وجود دارد كه شخص ديگري در اين حادثه دست داشته باشد لذا تحقيقات تا روشن شدن زواياي پنهان جنايت توسط كارآگاهان ادامه دارد. 

قاضي قريشي زاده با هشدار به خانواده كه لازم است والدين در سن نوجواني و جواني بيشتر مراقب فرزندان خود باشند، گفت: متأسفانه اكثر ازدواج‌هاي خياباني كه طرفين از روي احساسات نه عقل تصميم‌گيري مي‌كنند، سرانجام خوبي ندارد و هر از گاهي ما شاهد اينگونه پرونده‌هاي هستيم كه جنايتي توسط اين خانواده‌هاي نابسمان رخ داده است.

برچسب:, :: 17:23 :: نويسنده : مرتضي عربي

به گزارش جهان به نقل از ايسنا، "عليرضا خلخالي" معاون سياسي امنيتي استاندار و دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر صبح امروزدر مصاحبه مطبوعاتي كه به مناسبت سالروز جهاني مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، گفت: امروزه بحث مواد مخدر و روان گردانها يكي از معضلات و بحرانهاي جهان امروز است كه بيش از 170 كشور گرفتار آن هستند.

وي از مواد مخدر با عنوان زلزله خاموش ياد كرد و افزود: متآسفانه در كشورمان نيز به دليل همسايگي با افغانستان كه بيشترين توليد مواد مخدر در جهان را دارا است و سال گذشته پنج هزار و 800 تن توليد مواد مخدر داشته است، به نوعي گرفتار اين معضل هستيم و روزانه بيش از ده نفر به علت آلودگي و ناخالصي‌هاي مواد مخدر جان خود را از دست مي‌دهند و دهها ميليارد خسارت مالي به كشور وارد مي‌شود.

علیرضاخلخالي، افزود: تفنن و دوري از اضطراب زمینه‌های اصلی آلوده شدن افراد به اعتیاد است.

وی پيشگيري و درمان و پيگيري مباحث حقوقي و توسعه مشاركتهاي مردمي را ازمهمترین راههای مقابله با اعتیاد برشمرد و گفت:در سه ماهه اول امسال یک تن مواد مخدر در استان كشف شده و بيشترين اين مواد به ترتيب شامل ترياك، هروئين، هروئين فشرده، شيشه وحشيش است كه به متلاشي شدن 17 باند ودستگيري 625 نفر انجاميده است.

معاون سیاسی وامنیتی استانداری سمنان اعلام کرد: در سال 90 پليس مبارزه با مواد مخدر استان سمنان دو هزار و 706 عمليات مقابله‌اي را انجام داد که 88 باند خريد و فروش منهدم و سه هزار و سيصد و پنجاه نفر دستگير شدند.

وي افزود: كشفيات مواد مخدر سال 90 استان يك و نيم تن از انواع مختلف مواد مخدر بوده است.

او همچنين از كاهش كشفيات مواد سنتي و افزايش شش برابري گرايش به موادمخدر صنعتي به‌خصوص شيشه خبر داد و آن را زنگ خطري براي افراد جامعه دانست.

خلخالي گفت: در سال 90 تعداد معتادين تحت درمان استان 9 هزار و 417 نفر بوده كه بيش از 75 درصد ازاین معتادان در 71 مركز درمان شده‌اند.

وي اعلام کرد: 927 نفر ازمعتادان بهبود یافته استان درسال گذشته در برنامه‌هاي آموزشهاي فني و حرفه‌اي جهت كسب مهارتها شركت كرده‌اند وسه كمپ غير مجازترک اعتیاد نيز در استان تعطيل شده است.

خلخالي گفت: شعار امسال هفته مبارزه با مواد مخدر« نسل جوان ايمن از اعتياد سرمايه ملي » است.

وي عوامل گرايش به سمت و سوي مواد مخدر را عمومأ مسائل تربيتي، فردي، اختلال شخصيت،عوامل فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي دانست و افزود: كم سوادي نيز تأثير زيادي در گرايش افراد به مواد مخدر دارد.

دبير شوراي هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از جمله برنامه‌هاي هفته مبارزه با مواد مخدراستان رابرگزاري نمايشگاه با محوريت آشنايي با تهديد و آسيب‌ها و نشان دادن فرصتها براي جوانان، برگزاری گفت‌وگوي ويژه خبري، جلسات متعدد در شهرستانها، افتتاح و بهره‌برداري از سايت اطلاع رسانی شوراي هماهنگي و مبارزه با مواد مخدر، برگزاري دو همايش، تهيه چاپ مقالات مختلف، همايش بهبود يافتگان در بهزيستي، برگزاري كارگاههاي هم‌انديشي و... دراین خصوص برشمرد.

برچسب:, :: 17:6 :: نويسنده : مرتضي عربي

رييس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با اشاره به اجراي طرح ويژه پاكسازي دره فرحزاد از لوث وجود معتادان و خرده‌فروشان مواد مخدر، از دستگيري 200 معتاد و خرده‌فروش خبر داد.

به گزارش جهان به نقل از ايسنا، سرهنگ سعيد ليراوي با اشاره به اين كه اين طرح در ادامه طرح امنيت محله محور به مرحله اجرا در آمد افزود: بر اين اساس ماموران پليس مبارزه با مواد مخدر تهران با همكاري تعدادي از يگان‌هاي ديگر پليس تهران ظهر چهارشنبه با حضور در دره فرحزاد نسبت به پاكسازي دره فرحزاد از لوث وجود معتادان و خرده‌فروشان مواد مخدر اقدام و ضمن دستگيري 200 نفر معتاد و خرده‌فروش مواد مخدر مقادير قابل توجهي مواد افيوني نيز از اين متهمان كشف و ضبط كردند.

وي با تاكيد بر اين كه از ابتداي سال جاري تا كنون شش مرحله طرح پاكسازي و جمع آوري معتادان در اين محدوده به اجرا درآمده است افزود: با توجه به اينكه مراكز ترك اعتياد مجاز با گنجايش كافي در تهران وجود ندارد، اكثر اين افراد پس از طي مدتي براي مصرف و تهيه مواد مجددا به اين محل بازمي‌گردند.

رييس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ گفت: طرح‌هاي پاكسازي در محدوده فرحزاد بنا به درخواست شهروندان و اهالي محل انجام شده و قطعا اجراي چنين طرح‌هايي در كاهش بحث مصرف مواد افيوني و حضور معتادان در اين منطقه موثر است.

ليراوي در خصوص روند ترك اعتياد افزود: يك معتاد حداقل سه ماه نيازمند تحت نظر بودن پزشك و سه ماه روان درماني است تا بتواند اعتياد خود را ترك كند كه با توجه به تعداد كم كمپ‌هاي مجاز، اين امر مشاركت نهادها و سازمان‌هاي مرتبط را مي‌طلبد.

وي در پايان به كشف مقادير معتنابهي مواد مخدر صنعتي و سنتي در طرح ويژه پاكسازي دره فرحزاد اشاره و خاطرنشان كرد: اجراي اين طرح در روزهاي آتي نيز در اين منطقه ادامه خواهد داشت

برچسب:, :: 16:53 :: نويسنده : مرتضي عربي

اعتیاد در درجه اول بیماری روحی است كه در مراحل بعدی مشكلات جسمی برای بیمار ایجاد می كند.خانواده فرد معتاد نیز به شدت تحت فشارهای روحی و روانی قرار می گیرند. در ابتدا فكر می كنند به خاطر عضو مبتلای خانواده احساس رنج می كنند ولی به سرعت این رنج فرساینده روح یكایك اعضای خانواده می شود و در نهاد آنان بذر اختلالات پیچیده روحی و روانی را می كارد. احساس گناه، غم، نارضایتی، احساس عجز و ناتوانی، در هم شكستن اعتماد به نفس، از دست رفتن كنترل زندگی و به هرز رفتن روزها و انرژی های فردی و جمعی در محیط خانه و خانواده از پیامدهای بیماری اعتیاد در خانواده است

برچسب:, :: 15:39 :: نويسنده : مرتضي عربي

درباره وبلاگ

موسسه تولد نو تندرستی با افتخار آمادگی دارد در صورت هرگونه سوال در مورد درمان جدید(مواد محرک) و نیاز به مشاوره و بستری عزیزان در عذابتان بصورت رایگان از خدمات مشاوره این مرکز بصورت حضوری، تلفنی و یا اینترنتی بهره مند شوید.تلفنهاي تماس عباس مشهدی ابراهیم (میدانی)09123474418وعلی طاهری09125242982 شماره تلفن ثابت36695663
پيوندها
">nod

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مركز تخصصي سم زدايي و درماني مواد مخدر و محرك و آدرس tavalodisabz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان