موسسه تولد نو تندرستی
مركز تخصصي سم زدايي و درماني مواد مخدر و محرك دارای شماره ثبت 29107 تحت نظر بهزیستی

حدود يك دهه پيش وقتي حرف از اعتياد مي‌شد بيشتر مردم، دور زنان، دختران و ورزشكاران را خطي قرمز مي‌كشيدند، چرا كه واژه معتاد در اذهان عمومي ‌هميشه خطاب به مردي بيگانه با ورزش و تفريح‌هاي سالم بود. آمارها هم اين باور عمومي‌ را اثبات مي‌كرد و نشان مي‌داد شمار زنان و اقشاري كه اهل ورزش باشند در ميان معتادان بسيار اندك است.اگر شما جاي توليدكنندگان مواد مخدر بوديد و به بازار مصرفي تازه فكر مي‌كرديد از اين آمارها چه نتيجه‌اي مي‌گرفتيد؟ احتمالا شما هم مي‌فهميديد كه بايد با ماده مخدري جديد، اقشاري كه كمتر درگير اعتياد هستند را به خود جلب كنيد. همين استدلال، زمينه‌ساز تولد ماده مخدر جديدي به نام شيشه شد.

دروغ در حباب

پس از ورود شيشه به ايران، توليدكنندگان مواد مخدر با توجه به نوع جمعيت هدفشان، تبليغات اين مت‌آمفتامين را در باشگاه‌هاي ورزشي، سالن‌هاي آرايش و حتي محافل زنانه آغاز كردند. اين تبليغات به زنان و حتي مردان ورزشكاري كه دغدغه كاهش وزن و تناسب‌اندام داشتند وعده مي‌داد ماده‌اي به نام شيشه، آرزوهايشان را در اين زمينه برآورده خواهد كرد.قاچاقچيان، شيشه را به عنوان ماده‌اي كه مورفين ندارد و بنابراين مخدر نيست به مشتريان بالقوه‌‌شان معرفي كردند و همزمان با تبليغات گسترده‌شان، آن را ابتدا در باشگاه‌ها و سالن‌هاي بدنسازي و سپس در سطح جامعه توزيع كردند و كار به جايي رسيد كه اين ماده پس از مدتي به تركيب قرص‌هاي لاغري تاييد نشده از سوي وزارت بهداشت نيز اضافه شد و كانال‌هاي ماهواره‌اي آن را در قالب قرص‌هاي لاغركننده تضميني به مردم فروختند.اين ماده مخدر در ابتداي ورود به ايران، گرانقيمت و كمياب بود، اما قاچاقچيان مواد مخدر در 3 سال گذشته قيمت آن را تا گرمي‌ 8000 تومان پايين آوردند تا مشتري‌هاي بيشتري جذب كنند.شيشه، ماده محركي بسيار قوي و بشدت اعتيادآور است و به دليل آسيب‌رساني جدي‌اش به مغز، به گواه بسياري از كارشناسان حوزه درمان اعتياد، خطرناك‌ترين ماده مخدر محسوب مي‌شود. معمولا حتي يك‌بار مصرف شيشه، فرد را درگير اعتياد مي‌كند و امكان دارد اين ماده، پس از مدتي با تاثير بر سيستم رواني، فرد مصرف‌كننده را به تجاوز، قتل يا سرقت وادار كند.همان‌طور كه پيشتر گفتيم برخي از قرص‌هاي غيرمجاز لاغري كه در بازار پخش شده‌اند حاوي شيشه هستند. همچنين اين ماده در قالب گردهاي مخصوص بدنسازي در برخي باشگاه‌ها توزيع مي‌شود، اما معتادان حرفه‌اي، شيشه را در بسته‌بندي‌هاي نايلوني بسيار كوچك خريداري مي‌كنند. واحد اندازه‌گيري اين ماده مخدر در ميان معتادان سوت است. مزه‌اي تلخ دارد، بي‌رنگ و بي‌بوست و خرده‌هاي آن شبيه تكه‌هاي يخ است.اين مت‌آمفتامين با نام‌هاي آيس، كريستال، يخ و مت نيز در مهماني‌ها توزيع مي‌شودمصرف‌كنندگانش گاهي آن را به شكل قرص همراه با مشروبات الكلي مي‌خورند، گاهي پودرش را بو مي‌كنند و در خطرناك‌ترين شكل تزريقش مي‌كنند، اما رايج‌ترين شيوه مصرف شيشه، دود كردنش با استفاده از وسيله‌اي به نام پايپ يا هر نوع حباب شيشه‌اي ديگر مثل لامپ‌‌هاي خالي و سوخته است.

بي‌صدا شكستن

مصرف شيشه در كوتاه‌مدت سبب خونريزي بيني، اضطراب، توهم، گرفتگي فك، پارگي زبان، سرگيجه، كابوس‌هاي شبانه، بي‌خوابي‌هاي طولاني، افزايش دماي بدن، تهوع، افزايش ضربان قلب، گشاد شدن مردمك‌ها، اختلالات جنسي، بي‌بند و باري جنسي (مدت كوتاهي پس از مصرف)، ساييدن دندان‌ها به هم و تخريب حافظه كوتاه‌مدت مي‌شود، اما در درازمدت اين عوارض جاي خود را به مشكلاتي جدي‌تر مي‌دهند؛ مشكلاتي مانند افسردگي شديد، ميل به خودكشي، آسيب‌هاي مغزي مانند تخريب سلول‌هاي عصبي و سكته مغزي، آسيب‌هاي جدي به كليه و كبد، كاهش شديد و غيرطبيعي وزن، توهم، هذيان ، اختلال در بينايي و شنوايي، پرخاشگري، وسوسه، كم‌خوني، احساس خستگي مزمن، سقط جنين، ناتواني شديد جنسي و سوءظن بيمارگونه كه معتادان به شيشه را به سمت جنايت‌هايي فجيع سوق مي‌دهد.

زيرتيغ شيشه‌اي

داروهايي مانند متادون، بوپرونورفين يا شربت ترياك براي معتادان به شيشه كاملا بي‌اثر است و پزشكان هنوز الگوي درمان قطعي براي اعتياد به آن پيدا نكرده‌اند و به همين دليل ناچارند با استفاده از داروهاي مختلف تنها عوارض مصرفش را در فرد برطرف كنند يا كاهش دهند. با اين حال برخي صدماتي كه اين ماده مخدر به مغز مي‌زند، حتي در كساني كه استعمالش را متوقف مي‌كنند قابل جبران نيست.

امروزه يكي از روش‌هاي ترك اعتياد به اين مت‌آمفتامين در كشورمان، قطع مصرف آن زيرنظر مستقيم روانپزشك، درمان بيماري‌هاي رواني ظاهر شده در بيمار با استفاده از داروهاي روانپزشكي و گروه درماني است.

 

برچسب:, :: 9:50 :: نويسنده : مرتضي عربي

سازمان ملل، ۲۵ نوامبر ۲۰۱۰ با انتشار گزارشی درباره افزایش چشمگیر تولید، قاچاق و مصرف مواد مخدر مصنوعی در آسیای شرقی هشدار داد. در این گزارش آمده که طی سال ۲۰۰۹ تمام کشورهای این منطقه تولید مواد مخدر آمفتامینی داشته اند...

به گفته سازمان ملل این آمار تهدیدی جدی است؛ میانمار با قاچاق مواد اولیه از چین و تایلند در آزمایشگاه هایی مخفی به تولید این مواد مخدر مشغول است. گروه های سازمان یافته قاچاق جهانی مواد مخدر هم به روند تولید و عرضه مواد مخدر صنعتی در آسیای شرقی دامن زده اند؛ از طرفی مصرف کتامین هم در این منطقه افزایش یافته و طی سال ۲۰۰۹ ۹/۶ تن کتامین در شرق و جنوب شرق آسیا کشف شد که ۸۵ درصد مصرف جهانی را تشکیل می دهد. در هنگ کنگ کتامین مهم ترین ماده مخدر مصرفی است. از ۱۴ تا ۵۳ میلیون مصرف کننده آمفتامین در جهان ۰۷/۲ تا ۴/۳ میلیون نفر در آسیای شرقی سکونت دارند. همه این آمارها در حالی است که به رغم گرایش گسترده به مواد مخدر مصنوعی سیستم مبارزه با مواد مخدر این منطقه بر مبنای مواد مخدر سنتی چون تریاک، حشیش و هرویین پایه ریزی شده است. این اخبار جدید بهانه ای شد تا درباره مواد مخدر مصنوعی و سنتی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

شاید باورکردنی نباشد اما مصرف مواد مخدر آمفتامینی از مصرف کوکایین و هرویین بیشتر شده است. ترکیبات آمفتامینی با تاثیر بر مراکز لذت مغز سبب احساس «سرعت» و «لذت» می شوند. این مواد راحت تهیه می شوند، ارزان اند، سخت مهار می شوند، از کوکایین قوی ترند و اثر دیرپاتری دارند؛ به صورت قرص، دود حاصل از سوختن، استنشاق یا تزریق مصرف می شوند و معمولا جوان ها را به خود جذب می کنند چرا که به آنها احساس انرژی، تخلیه احساسات، آزادی، هوشمندی، صلاحیت و قدرت می دهند.

این مواد وسوسه انگیز، امروزه در تمام نقاط دنیا گسترش یافته اند اما شمال آمریکا، اروپا و جنوب شرق آسیا قطب های اصلی مصرف آنها هستند. به گفته مدیر برنامه مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل این مواد به زودی می توانند مشکل سازترین مواد مخدر قرن معرفی شوند. آمفتامین ها علاوه بر تاثیرات مطلوب از نظر مصرف کننده مزایایی هم برای تولیدکنندگان و قاچاقچیان دارند. انواع گیاهی سنتی تحت تاثیر ویژگی های اقلیمی و آب و هوایی قرار می گرفتند اما مواد مخدر مصنوعی به صورت قرص، پودر و کریستال تولید می شوند که همین حالت های فیزیکی عاملی موثر در افزایش روند توزیع و و البته مصرف آنهاست.

 علل گرایش به آمفتامین

مبتلایان اغلب برای غلبه بر مشکلات زندگی، احساس شادی بیشتر، هوشیار و بیدار ماندن به مدت طولانی، کاهش ناگهانی وزن و فائق آمدن به اضطراب های خود به این دسته مواد روی می آورند.

تقصیر خلبانان جنگی است

مواد آمفتامینی تازه کشف نشده اند. در جنگ جهانی دوم برای خلبانان نظامی و دیگر افرادی که باید به مدت طولانی بیدار و هوشیار می ماندند داروهای آمفتامینی تجویز می کردند. به تدریج موارد مصرف این داروها به انحراف کشیده شد و از دامنه پزشکی خارج شد. امروزه محرک های آمفتامینی در پزشکی کاربرد چندانی ندارند در عوض بازار سیاه شان رونق چشم گیری داشته است.

 بدترین آمفتامین

مت آمفتامین، یکی از بدترین انواع آمفتامین ها و به شدت اعتیادآور است. بنا به گفته انجمن بین المللی مبارزه با مواد مخدر(INCB) تولید، قاچاق و مصرف این ماه در آمریکای مرکزی، جنوب شرق آسیا، اروپا، آمریکا، استرالیا و نیوزیلند رو به افزایش است.

● کشورهایی خبرساز مت آمفتامین

• در آمریکا به رغم قانون های جامعی که برای کنترل و مبارزه با این ماده مخدر وضع شده نه تنها تعداد معتادان به این ماده رو به افزایش گذاشته بلکه بسیاری از معتادان کراک هم مصرف خود را به مت آمفتامین تغییر داده اند.

▪ مت آمفتامین در فیلیپین، استفاده گسترده ای دارد و در ژاپن، تایلند، مالزی و کره هم روبه گسترش است.

▪ در ژاپن ۹۰ درصد قوانین مبارزه با مواد مخدر در ارتباط با مت آمفتامین است.

▪ در جمهوری کره و استرالیا سوءاستفاده از این ماده بعد از شاهدانه رتبه دوم را دارد.

 قاچاقچیان سازمان یافته

شواهد حاکی از آن است که سود ناشی از قاچاق مواد مخدر صنعتی به مراتب بیشتر از مواد مخدر سنتی است. مافیاهای مکزیکی در قاچاق مت آمفتامین، نقشی اساسی دارند این گروه ها هم مت آمفتامین را به آمریکا قاچاق می کنند و هم مواد اولیه آزمایشگاه های مخفی تولید مت آمفتامین آمریکا را فراهم می کنند. اخیرا تولید محرک های آمفتامینی در کشورهای محل مصرف هم گسترش یافته و با حذف هزینه واسطه ها و مسیرهای قاچاق راه دور عرضه آنها را آسان و قیمت آنها را پایین آورده است.

 آزمایشگاه های مخفی و ابتدایی

آزمایشگاه های مخفی تولید مواد مخدر آمفتامینی هرجایی می توانند باشند از زیرزمین آشپزخانه گرفته تا انبار و طویله. سابقا ماده اولیه این آزمایشگاه ها افدرین و پسودوافدرین بودند. با مبارزه های قانونی علیه استفاده از افدرین خلافکاران به پسودوافدرین روی آوردند. این ماده در ترکیب داروهای بدون نسخه وجود دارد و خلافکاران می توانند آن را به راحتی فراهم کنند. مکزیکی ها که تولیدشان بر پایه افدرین بود منبع جایگزین آن را از چین، چک و هند وارد می کنند. از دیگر مواد اولیه ای که در ساخت آمفتامین ها کاربرد دارد فنیل پروپانولامین است.

 تاثیر اکستاسی بر سلامت

هنوز دانش متخصصان درباره عوارض این ماده مخدرکامل نیست اما دانشمندان معتقدند مصرف آن سبب کاهش سروتونین مغز و در نتیجه تحریک و توهمات بصری می شود. سرتونین ماده ای شیمیایی در مغز است که بر احساسات، خواب، عادت های تغذیه ای تفکر، رفتار پرخاشگرانه، عملکرد جنسی و حساسیت به درد تاثیر دارد. مطالعات انجام گرفته بر موش ها و میمون ها نشان می دهد که استفاده از اکستاسی می تواند سبب کاهش ۹۰ درصدی سروتونین به مدت ۲ هفته شود.

 تأثیر مت آمفتامین بر سلامت

مت آمفتامین در بدن، سبب بالا رفتن شدید سطح انتقال دهنده عصبی دوپامین و در نتیجه تحریک سلول های مغزی و افزایش خلقیات و حرکات بدنی می شود. استفاده طولانی مدت توانایی مغز را در تولید دوپامین (که برای احساس لذت و عملکرد روانی ضروری است) مختل می کند. این اثر تا یک سال پس از قطع مصرف ماندگار است. استفاده طولانی مدت ازاین مواد امواج سیستماتیک مغز را دستخوش تغییر می کند بنابراین مردم باید درباره مصرف این ماده مضر تجدیدنظر کنند. در ابتدای مصرف دوزهای اندک مت آمفتامین سبب افزایش تمرکز فرد می شوند اما این دوز کم مربوط به همان اوایل است و مقاومت فرد به سرعت بالا خواهد رفت بنابراین مجبور می شود مصرف خود را افزایش دهد؛ بیشتر و بیشتر مصرف می کند و به مدت بیشتری در حالت خماری می ماند. برخی مصرف کنندگان به مدت ۳ تا ۱۵ روز قادر نیستند بخوابند. مصرف درازمدت مت آمفتامین می تواند سبب اسکیزوفرنی، جنون و رفتارهای خشونت آمیز شود.

 کاربرد آمفتامین در پزشکی

آمفتامین، دارویی محرک و سرکوب کننده اشتهاست که برای درمان نارکولپسی (میل شدید به خواب) و اختلال تمرکز حواس و بیش فعالی(ADHD) کاربرد دارد. این دارو با تاثیر بر مغز و اعصاب سبب افزایش تولید برخی مواد شیمیایی در بدن می شود و در نتیجه ضربان قلب و فشارخون را افزایش داده و اشتها را کاهش می دهد. از عوارض مصرف آمفتامین می توان به گیجی، تاری دید، بی قراری و خستگی ناپذیری شدید اشاره کرد. این دارو می تواند بیمار را به طور جسمی و روحی وابسته خود کند و اگر پس از مدتی، استفاده مداوم به طور ناگهانی قطع شود ممکن است عوارض قطع مصرف را نشان دهد

 

 

برچسب:, :: 9:46 :: نويسنده : مرتضي عربي

همه ما چندين بار اين صحنه‌ها را ديده‌ايم، آنقدر كه حتي تعداد دفعات آن را به خاطر نمي‌آوريم. چه بسيار مردان جوان، پير، نوجوانان و حتي زناني كه در گوشه خيابان بر اثر مصرف بيش از حد مواد مخدر بطرز رقت‌بار از دنيا رفته‌اند. جواناني كه به جاي لذت بردن از بهترين سال‌هاي زندگي، به مواد مخدر و محرك‌هاي شيميايي آلوده شده‌اند و استعمال زياد اين مواد آنها را آواره خيابان‌ها كرده است. چطور ممكن است والدين، اين جوانان را ببينند، ولي به فرزندان خود فكر نكنند و اين موضوع كه چگونه با فرزندان خود ارتباط برقرار كنند تا آنان گرفتار اين ورطه نشوند، همواره ذهن‌شان را آزار مي‌دهد و اين پرسش مدام برايشان بوجود مي‌آيد كه آيا مي‌توان به اين موضوع مهم بي‌تفاوت بود در حالي كه ممكن است قرباني بعدي اين معضل و بلاي خانمانسوز فرزندشان باشد. فرزندان ما در اين جامعه پرفراز و نشيب و در ميان گرگ‌هايي كه برايشان نقشه‌ها در سر دارند و راحت از كنارشان نمي‌گذرند، نياز به مراقبت دارند



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 9:43 :: نويسنده : مرتضي عربي

شاید برایتان جالب باشد بدانید که من هر وقت دچار استرس می شوم به طرز باور نکردنی تنقلات می خورم. چند تا چیپس و یک پاکت تخمه می خرم و ساعت ها پای تلویزیون می نشینم تا قدری آرام شوم. همسرم نیز رفتار دیگری دارد و وقتی حرص می خورد تمام خانه را به هم می ریزد و شروع می کند به تمیز کردن و گردگیری خانه. تازه اگر روز تعطیل باشد و من بخواهم قدری استراحت کنم کفرم را بالا می آورد و می گوید باید برای خرید به بیرون از خانه برویم...

همه این مشکلات روزانه مرا به یاد یک دوست قدیمی انداخت. او کسی نبود جز دکتر آذرخش مکری، که اکنون روان پزشک است و در دانشگاه علوم پزشکی تهران تدریس می کند. او وقتی حرف هایم را می شنود، می گوید:

مثال خوبی زدید. خرید کردن، غذا خوردن یا تمیز کردن افراطی خانه برای برخی افراد نوعی رفتار اعتیاد گونه به شمار می رود.

ولی من اصلا تمایلی به پرخوری ندارم؛ منتها وقتی تنقلات کنارم باشد دیگر نمی توانم جلوی خودم را بگیرم. تازه وقتی که تنقلات می خورم احساس بدی به من دست می دهد اما باز هم نمی توانم از خوردن خودداری کنم و بعد هم دوباره دچار استرس و اضطراب می شوم!

اجازه بدهید یک مثال هم من بزنم زیرا این فقط مشکل شما نیست. ما امروزه این مشکل را در خصوص استفاده از کامپیوتر و اینترنت هم داریم. به طور مثال فردی را در نظر بگیرید که کار روزانه اش را انجام نداده و پای کامپیوتر نشسته و بازی می کند. وقتی از او می پرسید چرا این قدر پای اینترنت نشسته ای به شما جواب می دهد که داشتم ایمیل خودم را می خواندم اما این فرد بدون آنکه بداند هفت تا هشت ساعت از این سایت به آن سایت می رود و هیچ هدف خاصی را نیز دنبال نمی کند. این فرد نیز مانند شما دچار احساس اضطراب و استرس می شود و به خوبی می داند که کار و زندگی اش مانده و فردا صبح زود باید سر کار برود یا این روزها شما با بچه هایی سر و کار دارید که به بازی های کامپیوتری معتاد شده اند و از پای کامپیوتر تکان نمی خورند. همه این افراد رفتارهای اعتیادی دارند. در واقع این مثال ها نشان می دهد که در اعتیاد نیاز به ماده شیمیایی نداریم و هر رفتاری نیز می تواند این کار را بکند.

● چرا این رفتارها از ما سر می زند؟

در نگاه اول می توانیم بگوییم انسان ها رفتارهایی را انجام می دهند که لذت بخش است. شما اگر از تمام افراد مبتلا به چنین رفتارهایی بپرسید که چه اتفاقی برایتان افتاد می گویند اول که این کارها را انجام می دادیم به ما مزه می داد. به طور مثال شما ابتدا از مصرف تنقلات و چیپس و پفک لذت برده اید و همسرتان نیز از خرید کردن لذت برده است اما تا اینجای کار صحبتی از اعتیاد در میان نبوده و صرفا موضوع تفنن و تفریح بوده است.

● پس کی معتاد شدیم؟

زمانی جنبه اعتیادی پیدا می کند که رفتار شما برای فراموش کردن یک استرس، نگرانی یا تخلیه فشار روانی باشد. به طور مثال اگر از همسرتان بپرسید چرا این قدر خرید می کنی به شما جواب خواهد داد اوایل از خرید کردنم راضی بودم اما پس از مدتی کشف کردم وقتی ناراحتم یا بغض کرده ام و سر خورده شده ام با خرید کردن قدری از استرسم کم می شود و به آرامش می رسم. در واقع این سرآغاز اعتیاد است یعنی استفاده از رفتار لذت بخش برای کسب تفریح و سرگرمی نیست بلکه برای فراموشی یا مهار کردن افکار ناراحت کننده است.

به نکته جالبی اشاره کردید. الان تازه می فهمم چرا برخی نوجوانان ما این قدر به کامپیوتر علاقه دارند و والدین نیز مدام با آنها مشکل دارند؟

دقیقا همین طور است. به طور مثال نوجوانی را در نظر بگیرید که دو ماه از سال گذشته و تاکنون درس نخوانده است و هر لحظه به این فکر می کند که چگونه از پس امتحانات برآید و در نتیجه دچار اضطراب و استرس می شود و برای مهار استرس سراغ کامپیوتر و اینترنت می رود. این نوجوان با برداشتن قدمی اشتباه به سمت اعتیاد کامپیوتری می رود و از این سازو کار برای مهار کردن یا فراموش کردن مشکلات و استرس ها استفاده می کند و به تدریج این مشکلات افزایش خواهد یافت و برای کارهای دیگر نیز چنین واکنش هایی خواهد داشت.

در واقع به جای اینکه مشکلات را حل کنیم به رفتاری دست زده ایم که به آرامش برسیم؟

بله. اما غافل از این هستید که عوامل استرس زا روز به روز بدتر می شود و بنابراین شما باید در پی حل کردن مشکلات تان باشید و به راه های دیگری برای حل مشکل فکر کنید. با بدتر شدن رفتارتان در جهان اعتیادی باقی می مانید.

● این رفتار با ژن ها نیز مرتبط است؟

بعضی اوقات ژنتیک هم موثر است یعنی اینکه برخی افراد به استرس ها حساس ترند یا برخی دیگر از استرس سریع تر فرار می کنند اما این فقط ژنتیک نیست و یادگیری نیز در آن موثر است بنابراین درسی که از تحلیل رفتار انسان ها می گیریم این است که برای حل مشکلات شان نباید به صورت افراطی به رفتارهایی که سابقا نشاط آور و لذت بخش بوده روی بیاورند.

برخی اوقات با افرادی نیز مواجه می شویم که موقع استرس موی خود را می کنند یا لب خود را می جوند. این افراد نیز مصداق رفتار اعتیادی هستند؟

بله. اینها نیز به جای حل مساله از سازو کار دیگری استفاده می کنند. برخی از این افراد این قدر موی خود را کنده اند که یک طرف صورت شان بدون مو شده است.

با این توضیح شما، من به این فکر افتادم که اغلب مردم با موهای خودشان بازی می کنند بنابراین همه اینها مضطرب اند؟

ببینید؛ همه ما تا حدودی این کار را می کنیم اما مهم این است که برای همه ی کارها این کار را نمی کنیم.

● آیا مصداق هایی دیگر از این رفتارهای اعتیادگونه در جامعه سراغ دارید؟

بله، بسیاری از مردم این رفتارهای اعتیادگونه را در روابط بین فردی خودشان دارند. این افراد به ظاهر اهل معاشرت اند و رفیق بازند یا رفتار عاشقانه ای دارند. در حالی که چنین افرادی فقط برای فراموش کردن مشکلات خودشان تعدادی دوست را دور خود جمع می کنند و خرج شان را می دهند و مرتب با آنها معاشرت می کنند. دیگران نیز فکر می کنند این افراد انسان های خون گرم و اجتماعی هستند اما وقتی پای صحبت این افراد می نشینید، مشاهده می کنید که آنان برای کاهش استرس دست به این کارها می زنند. آنها می گویند عمداً سرشان را شلوغ کرده اند تا به مشکلات فکر نکنند. در واقع اینها معتاد به روابط بین فردی هستند.

● حالا چه کار کنیم که گرفتار رفتار اعتیادگونه نشویم و از بین نرویم؟

شما باید یاد بگیرید برای فراموش کردن نگرانی ها و اضطراب ها به رفتار واحد روی نیاورید. این رفتار می تواند شامل شکستن تخمه، خوردن چیپس و تنقلات یا حتی خرید از فروشگاه ها باشد. تحقیقات روی مغز انسان نشان داده است که وقتی شما برای کاهش استرس تان این کارها را به طور مرتب و مکرر تکرار می کنید قسمتی از مغزتان آسیب جدی می بیند که آسیب این سلول ها باعث برداشته شدن مهارها می شود در نتیجه با برداشته شدن این مهارها شما هنگام غذا خوردن همان احساسی را دارید که وسط غذا خوردن دارید. بنابراین پیش خودتان می گویید یک ریزه غذا می خورم و آرام می شوم اما یک باره در می یابید عین جاروبرقی دارید غذا می خورید و کاری از دست تان برنمی آید، در حالی که بعد نیز دچار استرس و اضطراب می شوید یعنی در واقع اگر این چرخه روشن شد دیگر خاموش کردنش راحت نیست.

● این طور که فرمودید من باید عادت های اعتیادیم را تغییر دهم؟

بله. همان طور که گفتم باید موقع استرس به یک رفتار واحد روی نیاورید. مثلا اگر اعصاب تان خرد شده است فقط به تماشای فیلم نپردازید یا فقط سراغ اینترنت نروید و یا شروع به خوردن نکنید و مرتب رفتار خود را عوض کنید. یک بار با موی خود بازی کنید و یک بار دیگر تنقلات بخورید. در واقع به رفتار ضداسترس تان تنوع ببخشید زیرا اگر یک رفتار بیشتر از دیگری شود به اعتیاد تبدیل خواهد شد

 

 

برچسب:, :: 9:41 :: نويسنده : مرتضي عربي

ترویج مواد مخدّر و اعتیاد یکی از کارساز ترین و قدیمی ترین شیوه های استعمارگران و دشمنان بشریت است که به منظور باز داشتن جوامع انسانی از رشد و تعالی و آزادی آنها از زیر یوغ مستکبران جهان و همچنین غارت هرچه بیشتر و کسب منافع افزون تر به کار برده شده و روز به روز گسترش بیشتری می یابد. در این میان، استعمارگران انگلیسی در اشاعه ی کشت مواد مخدّر و مصرف آن نقش عمده ای داشته اند. نمونه بارز آن، داستان جنگ تریاک و گسترش مصرف این ماده مخدّر در چین می باشد، که طی آن ۴۰ میلیون نفر معتاد به مواد مخدّر شده و عملاً این کشور پهناور، سالیان درازی از تحرک و فعالیت سازنده بازماند.

● تاریخچه مواد مخدّر در ایران

در ایران نیز پایه گذار و رواج دهنده ی مواد مخدّر، عوامل استعمار انگلستان بودند که در عصر صفویه راه های کشت خشخاش و استفاده از تریاک را 
  



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 9:39 :: نويسنده : مرتضي عربي

شعبه 113 دادگاه كيفري ‌استان تهران هفته گذشته زني را محاكمه كرد كه متهم است شوهر معتادش را به قتل رسانده است. آزيتا مي‌گويد به خاطر ناراحتي بيش از حد از مرگ شوهرش به قتل او اعتراف كرده است. اين زن در دادگاه ماجراي زندگي پردردش را با مقتول توضيح داد و قتل او را انكار كرد.
آزيتا كه 2 سال است در زندان به سر مي‌برد در مورد اعترافاتش، زندگي مشتركش با مقتول و روز حادثه براي ما توضيح مي‌دهد.

متهم هستي كه همسرت را كشته‌اي. چرا اين كار را كردي؟

در دادگاه گفتم كه او خودكشي كرد و قتل كار من نبود. من اين اتهام را رد مي‌كنم.

اما قبل از اين‌كه در دادگاه حاضر شوي به بازپرس و ماموران گفته‌اي كه شوهرت را خودت كشته‌اي.

آن موقع اصلا شرايط روحي‌ام خوب نبود و از طرفي من را مجبور كردند اعتراف كنم. در آن زمان خيلي ناراحت مرگ مجيد بودم، چون بعد از او ديگر دوست نداشتم زندگي كنم و شرايط روحي‌ام بد بود.

اما تو همه جزئيات قتل را تعريف كرده‌اي و حرف‌هايي زدي كه با واقعيت ماجرا منطبق بود.

همه آنها دروغ بود، من

 



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 11:11 :: نويسنده : مرتضي عربي
زني در دادگاه خانواده با بيان اين ‌كه حدود 30 سال از شوهرم كتك خورده‌ام، گفت: كتك‌ها را تحمل كردم، اما زندگي با شوهر معتاد به شيشه را هرگز قبول نخواهم كرد.

به گزارش فارس، اين زن با حضور در دادگاه خانواده 2 (ونك) دادخواست طلاقش را به قاضي سيدمهدي مطلبي، رئيس شعبه 269 مجتمع قضايي خانواده ارائه كرد.

زن در برابر قاضي شعبه گفت: كاش شوهرم تنها ترياك مصرف مي‌كرد و به شيشه روي نمي‌آورد تا به زندگي با او ادامه مي‌دادم، ولي مصرف شيشه او برايم غيرقابل تحمل است.

وي با اشاره به اين‌ كه يك پسر بزرگ دارم كه نگران معتاد شدن او هستم، گفت:‌ حدود 30 سال با شوهرم زندگي كرده‌ام و هميشه از او كتك خورده و تحقير شده‌ام.

وي عنوان كرد: شوهرم به دادگاه نمي‌آيد تا از يكديگر جدا شويم، ولي من با او زندگي نخواهم كرد. به‌خدا خسته شدم و بيقراري باعث شده كه هر شب تا صبح بيدار بمانم.

زن ميانسال افزود: اگر شوهرم شيشه مصرف نمي‌كرد و من نگران آينده فرزندم نبودم، باز هم حاضر به ادامه زندگي و كتك خوردن از او بودم.قاضي اين شعبه با توجه به اين ‌كه مدارك ارائه ‌شده از سوي زن درخصوص اعتياد مرد موجود بود، زن را به آرامش دعوت كرد و خواهان حضور مرد براي رسيدگي در جلسه بعد شد

برچسب:, :: 11:10 :: نويسنده : مرتضي عربي

با وقوع جنایتی در جنوب شرق تهران، عامل جنایت که یک جوان معتاد به شیشه است در حالی که مرتکب قتل شده بود فریاد می زد من رییس جن ها را کشتم.

به گزارش جام جم آنلاین، روز گذشته به دنبال تماس مردمی با فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع جنایتی در یک گاراژ تعمیرات خودرو در خیابان خاوران، ماموران انتظامی و اورژانس به محل حادثه اعزام و با مشاهده جسد جوانی حدودا ۳۰ ساله که آثار ضربات چاقو بر بدن وی مشاهده می شد موضوع به بازپرس ویژه قتل تهران گزارش شد.

با تحقیقات اولیه و دستگیری عامل جنایت به نام ایوب، مشخص شد وی اعتیاد شدیدی به شیشه دارد و هر شب به اتفاق مقتول و چند نفر دیگر در این محل مواد مخدر مصرف می کردند.

با دستگیری متهم و انتقال جسد به پزشکی قانونی عامل جنایت به شعبه ۱۰ پلیس آگاهی تهران انتقال یافت.

در تحقیق از شاهدان حادثه، آنها عنوان کردند قاتل از چندی پیش خیرالله (مقتول) را تهدید به قتل کرده بود و عامل جنایت بارها عنوان می کرد که «خیرالله» یک جادوگر است و با فرستادن جن ها به سراغ او، وی را اذیت می کند و به همین تنفر شدیدی از مقتول دارد و به زودی از وی انتقام خواهد گرفت.

با توجه به اظهارات عجیب تعدادی از شاهدان و کارگران داخل گاراژ درخصوص جادوگر خواندن مقتول از سوی متهم، کارآگاهان تحقیق از عامل جنایت را آغاز کردند.

متهم در اظهاراتش به پلیس گفت: از چند سال پیش با «خیرالله» دوست بودم و با وی شیشه مصرف می کردم. از چند ماه پیش متوجه شدم که «خیرالله» قصد دارد تا با فرستادن اجنه به سراغم و جادو مرا اذیت کند و آبرویم را ببرد به همین دلیل تصمیم گرفتم او را به قتل برسانم تا از دست جن ها راحت شود.

سرهنگ حاجی زاده معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران به جام جم آنلاین گفت: در حال حاضر تحقیق از متهم ادامه دارد و متهم به دلیل استفاده شدید از مواد مخدر روانگردان (شیشه) دچار توهم شده و به تصور اینکه دوستش را سرکرده اجنه می دانسته او را به قتل رسانده است.

سرهنگ حاجی زاده افزود: با دستور بازپرس روشن متهم برای انجام تست روحی و روانی به پزشکی قانونی انتقال خواهد یافت.

برچسب:, :: 8:51 :: نويسنده : مرتضي عربي

این روزها در صفحه حوادث روزنامه‌ها شاهد جرایمی هستیم که متهمان آنها با مصرف شیشه دست به آنها زده‌اند.
 

بیشتر آنها وقتی دستگیر می‌شوند و مورد بازجویی قرار می‌گیرند شیشه را عامل تبهکاری خود می‌دانند. انگار ماده مخدر شیشه از متهمان جدا شدنی نیست و جوانان ما بدون آنکه به عواقب آن بیندیشند پای در دنیای توهم سیاه می‌گذارند و خود را در زندان کوچکی گرفتار می‌بینند. بیشتر متهمان تحت‌تأثیر این ماده روانگردان حتی دست به جنایت‌های هولناک نیز زده‌اند. شاید خیلی از جوانان ما تاثیرات خطرناک این ماده مخدر را نمی‌دانند.‌ ای کاش پیش از اینکه بخواهند برای نخستین بار به سمت این ماده بروند و وارد این دنیای سیاه شوند سری به بیمارستان روزبه بزنند و وضعیت جوانانی را ببینند که حتی دیگر کمپ‌ها هم آنها را نمی‌پذیرد.

جوانانی که روزی پای بساط دوستانشان نشستند و حالا عاقبتشان بستری شدن در بیمارستان روانی است. شاید اگر تاثیر شیشه بر مغز و روانشان را می‌دانستند و اینکه روزی چنین وضعیتی در انتظارشان است، هیچ وقت این دنیای سیاه را در زندگی‌شان ثبت نمی‌کردند. دختران جوانی که هزار امید و آرزو داشتند و حالا آنقدر وضعیت‌شان وخیم شده که حتی خانواده‌هایشان آنها را ترک کرده‌اند و سهم‌شان تخت بیمارستان روانی است و بس. دختران ساده‌لوحی که روزی فریب افراد سودجو را خورده و بسیاری از آنها برای کم کردن وزن خود به سمت مصرف شیشه روی آوردند و لحظه‌ای به عواقب آن فکر نکردند. اما اینکه شیشه چه مضراتی دارد و چطور باعث می‌شود که مصرف کننده‌ها دچار توهم شوند، بارها مورد بررسی قرار گرفته است.

کارشناسان می‌گویند که شیشه ماده محرکی است که تاثیر مستقیم روی مغز می‌گذارد.شیشه به قدری قوی است که وقتی شخص برای نخستین بار مصرف می‌کند مغزش در حالت آماده باش قرار می‌گیرد و اگر پس از مدت 12 ساعت مصرف نکند دچار افسردگی وحشتناکی می‌شود. شیشه شخص را گرفتار می‌کند زیرا همانقدر که اثرات خوشایند آن شدید است، افسردگی بعد از اتمام اثرات هم شدید است و شخص چاره‌ای جز مصرف نمی‌یابد.

این ماده محرک به‌تدریج مغز را تخریب می‌کند و باعث توهم شدید و بروز رفتار کلیشه‌ای می‌شود و شخص حرکات و اعمالی ناگهانی و تکراری از خود نشان می‌دهد که غیرعمدی و اجباری است. بیشتر شیشه‌ای‌ها پس از مصرف دچار بدبینی می‌شوند و همه را دشمن خود می‌دانند. صداهای عجیبی می‌شنوند و این توهمات آنقدر شدید است که زندگی آنها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. متأسفانه باید گفت آمارها نشان می‌دهد درصد بالای معتادان شیشه‌ای جوانان هستند و این می‌تواند زنگ خطری برای جامعه امروز ما باشد که نباید به‌سادگی از کنار آن گذشت.

برچسب:, :: 9:56 :: نويسنده : مرتضي عربي

2 دزد شیشه‌ای بعد از سرقت میلیونی از خانه ویلایی قصد آزار و اذیت صاحبخانه را داشتند اما صدای زنگ خانه، نقشه آنها را ناتمام گذاشت.
 

ساعت 10 صبح 17 مرداد، ماموران کلانتری 102 پاسداران در جریان سرقت میلیونی از خانه‌ای در حوالی میدان نوبنیاد قرار گرفتند.
صاحبخانه که زن جوانی بود، به ماموران گفت: صبح زود همسرم به محل کارش رفت و من و دختر 16ساله‌ام در خانه استراحت می‌کردیم که ناگهان من صدای پا شنیدم. به گمان اینکه همسرم به خانه برگشته به سمت حیاط رفتم اما در یک لحظه 2 جوان ناشناس را دیدم که با چاقو به سمتم حمله کردند.

آنها با تهدید چاقو از من و دخترم خواستند که



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 9:55 :: نويسنده : مرتضي عربي

یک جی پی اس در پهلویم کار گذاشته‌اند و همه رفتارهایم را تحت کنترل خود قرار می‌دهند.

 

این ادعای مرد 33 ساله‌ای است که در دنیای توهم شیشه گرفتار شده و با سر و صورت خون‌آلود پیش روی دادیار دادسرای شمیرانات ایستاده است.سناریوی این پرونده زمانی کلید خورد که پیرزنی در روز پنجشنبه 20 مرداد ماه سال‌جاری با ماموران کلانتری 164 قائم تماس گرفت و با صدای لرزان گفت که پسرش شیشه‌های خانه را شکسته و به فحاشی پرداخته است. به‌دنبال این تماس تلفنی، ماموران کلانتری پای در خانه این پیرزن گذاشته و پسر وی را درحالی‌که سر و صورتش خون آلود بود، دستگیر کردند.

این پرونده برای رسیدگی در اختیار دادیار شعبه سوم دادسرای شمیرانات قرار گرفت و پیرزن در نخستین مراحل تحقیقات به دادیار عبدی گفت: 2پسر شرور دارم که آرامش را از ما و همسایه‌ها سلب کرده‌اند. پسر بزرگم در دام مواد افتاده و همسرش سال‌ها پیش از او طلاق گرفته‌است.وی ادامه داد: پسر کوچکم بلای جانم شده است، او از وقتی که شیشه می‌کشد دچار توهمات شدیدی شده به‌طوری که ناگهان به سمت آشپزخانه می‌رود، چاقویی برمی دارد و مرا تهدید به مرگ می‌کند. او وقتی خشن می‌شود شیشه‌های خانه را می‌شکند و فحاشی می‌کند. مرتب با خودش حرف می‌زند و می‌گوید صداهای عجیبی به او دستور می‌دهد. چند بار او را به کمپ بردم اما فایده‌ای نداشت و نتوانست ترک کند. من دیگر از دست این پسر آرامش ندارم و از قانون می‌خواهم او را به زندان بفرستند تا من به آرامش برسم.

دستور از صداها

مرد 33 ساله که سرو صورت و لباس هایش خونی بود وقتی پیش روی دادیار عبدی ایستاد ادعای عجیبی را مطرح کرد که همه آنها تحت‌تأثیر مصرف شیشه بود. او که در دنیای توهمات گرفتار شده بود، درباره اقدامات عجیب خود گفت: همه چیز در زندگی‌ام نابود شد. من همه چیزهایی را که دوست داشتم از دست دادم. عاشق دختری شده بودم که هیچ وقت نتوانستم با او ازدواج کنم. از آن زمان به بعد هرویین و مرفین مصرف می‌کنم. الان یکسال است که شیشه هم می‌کشم.

وی ادامه داد: چند وقت پیش مادرم غذایی برایم آورد و من وقتی آن را خوردم متحول شدم. داخل غذا یک جی پی اس بود که در پهلوهایم جاسازی شد. حتی آهن‌ربا هم به بدنم می‌چسبد!
این دستگاه و صداهایی که از داخل آن می‌شنوم مرا تحت کنترل خود درآورده است؛ به‌طوری که بدون اجازه آنها نمی‌توانم کاری انجام دهم. صداها از آینده باخبرند، وقتی می‌خواهم پیامکی بفرستم می‌دانند که برای چه کسی این متن را نوشته‌ام. جی پی اس از من می‌خواهد که فحاشی کنم، شیشه‌ها را بشکنم و دیگران را تهدید کنم!

بعضی وقت‌ها هم از من می‌خواهد که بخوابم چون از شکاف موزاییک‌های خانه دودگازهایی را می‌بینم که خواب‌آور هستند. این صداها افکارم وحتی احساساتم را تحت کنترل خود گرفته‌اند. ساعت رفت‌وآمدم را تحت نظر دارند و من همیشه باید به این شکل زندگی کنم. پس از ادعای عجیب این مرد شیشه‌ای دادیار پرونده وی را به اتهام تخریب عمدی، فحاشی و مزاحمت روانه بازداشتگاه کرد و تحقیقات همچنان ادامه دارد تا زوایای پنهان پرونده آشکار شود.

برچسب:, :: 9:51 :: نويسنده : مرتضي عربي

فرهاد اقطار، مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به جدا سازی دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها اظهار داشت: این اقدام منجر به خدمات رسانی بهتر در حوزه درمان و پیشگری به گروه هدف سازمان خواهد شد.

وی تصریح کرد: با تغییراتی که انجام شده است از این پس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور مستقیماً زیر نظر ریس سازمان فعالیت خواهد کرد.

اقطار ادامه داد: خوشبختانه با حمایت سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر اعتبارات خوبی در سال جاری برای درمان و بهبود معتادان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از طرف ستاد مبارزه با مواد مخدر، در حوزه درمان 4 میلیارد تومان و در حوزه پیشگیری حدود 2 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی بیان داشت: در کنار اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر ، سازمان بهزیستی کشور نیز اعتبار ویژه‌ای برای درمان معتادان در نظر گرفته است که این اعتبار حدود 2 میلیارد تومان است.

اقطار به آمادگی سازمان بهزیستی جهت صدور مجوز های رسمی به مراکز درمانی جهت درمان معتادن خبر داد و گفت: با دستور رئیس سازمان بهزیستی قرار شده است بهزیستی در صدور مجوز همکاری‌های لازم را با مراکز درمانی داشته باشد و چنانچه مرکزی دارای تمامی شرایط و استانداردهای لازم باشد مجوز دریافت خواهد کرد.

برچسب:, :: 15:17 :: نويسنده : مرتضي عربي

خواب شيشه اي به قتل ختم شد، جوان شيشه‌اي، مادرش را به آتش کشید، توهم ناشی از مصرف شيشه به جنايت انجاميد، دختر شیشه‌ای با تهدید قمه، پول زور می‌گرفت، اينها تيتر اخباري است كه روزانه بر روي تلكس خبرگزاري ها و صفحه حوادث روزنامه ها در پيشخون روزنامه فروشي ها قرار مي گيرد و مردم هر روز صبح با خواندن حوادث شيشه اي صبح خود را آغاز مي كنند. گويي كه به خواندن اين گونه حوادث عادت كرده اند و ديگر اينكه خبرها برايشان مطالعه روزانه شده كه از نبودنش بيشتر تعجب مي كنند تا بودنش!
     
 به گزارش باشگاه خبرنگاران، میزان ابتلاء به



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 15:14 :: نويسنده : مرتضي عربي

پشت بام خانه پدري سعيد، نقطه عطفي در زندگي او، خانواده و دوستانش شد. زماني كه پدر سعيد او را براي ترك اعتياد و دور ماندن از ساير اعضاي خانواده به پشت بام فرستاد تا در آلونك زندگي كند، شايد هرگز گمان نمي‌كرد چنين سرانجامي در پشت بام براي فرزندش رقم بخورد.

سعيد 32‌ساله و معتاد به مصرف شيشه، دختر 26 ساله‌اي را كه به



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 14:13 :: نويسنده : مرتضي عربي

خطرناكترين وضعيت براي مصرف كننده شيشه تويكينگ tweaking است .

اين حالت وقتي روي ميدهد كه شخص 3 تا 15 روز نخوابيده باشد و دچار علائمي چون تحريك پذيري و بد بيني باشد ، چنين حالتي را تويكينگ و شخص را اصطلاحا تويكر گويند .شخص تويكر اشتياق شديد به مصرف هر چه بيشتر شيشه دارد ولي پيدايش حالت اوج يا اثرات اوليه بسيار مشكل و در حد محال است و از اين رو شخص دچار نااميدي و رفتار نا پايدار ميگردد . رفتارها و واكنشهاي شخص تويكر كاملا غير قابل پيش بيني بوده و امكان دارد رفتاري خشونت اميز از خود نشان دهد ، مواردي از جدالهاي شديد خانوادگي ، تصادفات رانندگي و جنايتهاي لحظه اي از اين افراد گزارش شده است . فرد تويكر ميتواند كاملا طبيعي حلوه كند ، چشماني روشن و گفتاري موجز دارد و حركاتش تند و چابك است اما با كمي دقت ميتوان ديد كه چشمان شخص ده برابر سريعتر از حد طبيعي حركت ميكند ، در صدايش ارتعاشي خفيف وجود دارد و حركاتش سريع و پرشي ميباشد ، البته اگر شخص از مواد مهار كننده اي چون الكل استفاده كرده باشد تشخيص چنين علائمي دشوار خواهد بود ، اما در اين حالت احساسهاي منفي شخص همچون بدبيني و نااميدي به مقدار زيادي افزايش نشان ميدهد ، بيماري اضطراب پارانويا ( جنون سوء ظن ) در اين افراد به شدت ديده ميشود ، برخورد با چنين افراد بايد با احتياط فراوان صورت گيرد .
تجربیات افراد تحت درمان درموسسه تولدي سبزدراین حالت اعتیاد به شیشه طبق تحقیقات به عمل آمده :
شخص به دلیل ارتباط نا مشروع با جنس مخالف و نیز مصرف شیشه فکر می کند که آن خانم کشته شده و برای دیدن او به بیمارستانها سر می زده غافل از اینکه پس از تحقیق خانواده وی متوجه می شوند که آن زن به شهرستان زندگی می کند. . همچنین شخصی که متهم درجه یک قتل بود در دادگاه قاضی از وی دلیل قتل را سوال می کند و آن شخص ارتباط نا مشروع آن مرد را با همسر خود بر می شمرد که با تحقیق قاضی تحقیق مطلع شدند که اصلا آن مرد همسری ندارد.
برچسب:, :: 10:39 :: نويسنده : مرتضي عربي

اثر تحريكي شيشه بر مغز بسيار شديد و فوق العاده است . مصرف شيشه ( با مكانيزم بالابردن نورو ترانسميترهاي منو امين در مغز ، طناب نخائي و بويژه دوپامين ) مغز را در دو جهت تحريك ميكند حركتي و خلقي .
مت امفتامين يك محرك سايكوموتور بسيار قوي ميباشد ، شيشه به قدري قوي است كه حتي پس از فرو نشستن فلاش اوليه ، مغز را در حالت اماده باش نگه ميدارد . پس از مدت 12 ساعت مغز از دوپامين تخليه ميشود و اگر شخص دوباره مصرف نكند دچار افسردگي وحشتناكي ميشود . شيشه شخص را قلابگير ميكند چرا كه همانقدر كه اثرات خوشايند ان شديد هستند افسردگي بعد از اتمام اثرات هم شديد است و شخص چاره اي جز مصرف نمي يابد .
شيشه اثرات نوروتوكسيك هم دارد و سلولهاي مغزي دارنده دوپامين و سرتونين را تخريب ميكند ، با گذشت زمان مقدار دوپامين مغز كاهش ميابد و حالتي چون بيماري پاركينسون اتفاق مي افتد.
اسيب مغزي ايجاد شده توسط مت مشابه تغييرات ايجاد شده در بيماري الزايمر ، سكته مغزي و صرع ميباشد .
جنبه ديگر تاثيرات شيشه بر مغز اثر تحريكي ان بر فعاليتهاي لوكوموتور مغز ( مواردي چون : رفلكس ها و حركات پايه اي بدن ) ميباشد كه ميتوان موجب بروز رفتار كليشه اي شود ، يعني شخص حركات و اعمالي ناگهاني و تكراري از خود نشان ميدهند كه غير عمدي و اجباري است .

 

برچسب:, :: 10:38 :: نويسنده : مرتضي عربي

خیلی اوقات انسان ها از روی کنجکاوی دست به کارهایی می زنند که تاوان سنگینی را بابت آن تجربه می پردازند. بعضی وقتها هم از روی لذت طلبی بدنبال تجربه ی لذتهای جدیدی می روند که این لذت در انتها به ذلت تبدیل می شود. گاهی  اوقات هم از روی عصبانیت و لج و لجبازی با خود و دیگران و یا حتی شرایط موجود به سراغ عملی می روند که درانتهای این دعوا , عملی می شوند.


البته ممکن است این کار توجیهات متعددی داشته باشد اما هیچکدام از آنها علت اساسی و منطقی نمی باشند و علت تمام 

 



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 10:7 :: نويسنده : مرتضي عربي
نام: جمشید‌‌ ـ‌ ی، متاهل

سن و تحصیلات: 23 سال‌ ‌ـ ‌راهنمایی

اتهام و مكان: مواد مخدرـ استان تهران

وضعیت پرونده: در حال رسیدگی

 جمشید پیش از مرگ پدر ترك تحصیل كرده و وارد بازار كار شده بود.

او توضیح می‌دهد: «پدرم پول نداشت. ما همیشه



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 10:2 :: نويسنده : مرتضي عربي
دختر سركش وقتي براي چندين بار قصد فرار از خانه را داشت، از سوي پدرش در يكي از محله‌هاي تهران به قتل رسيد.به گزارش «جام‌جم»، بعدازظهر روز 24 مردادماه، مردي با مركز فوريت‌هاي پليسي 110 تهران تماس گرفت و از قتل دختر همسايه‌اش در شهرك نفت در تهران خبر داد.
.
دقايقي بعد، ماموران كلانتري 164 قائم


ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 9:59 :: نويسنده : مرتضي عربي

معاون پزشكي و آزمايشگاهي سازمان پزشكي قانوني گفت: 3 هزار و 656 معتاد طي سال گذشته جان خود را از دست دادند كه كاهش 3.7درصدي را نشان مي‌دهد.

به گزارش فارس، عبدالرزاق برزگر در نشست خبري رياست سازمان پزشكي قانوني كشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران در زمينه‌هاي مختلف از جمله تلفات آلودگي هوا، اظهار داشت: ساز و كاري براي حمايت از افرادي كه پس از كمك به مصدومان حوادث خود دچار مشكل و حادثه مي‌شوند وجود ندارد و .



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 9:57 :: نويسنده : مرتضي عربي
واقعا خيال كرده‌ايد يك بسته از آن كپسول‌هاي گياهي طوري روح و روان‌تان را پاك مي‌كند كه انگار هرگز نشئگي و خماري را تجربه نكرده‌ايد؟ طوري كه اصلا يادتان نيايد تزريق يعني چه و كاغذ آلومينيومي يا فندك اتمي يا پايپ به چه كار مي‌آيد؟ نه! حرفشان را باور نكنيد! شايد پس از مصرف كپسول‌ها دچار تشنج شويد يا به كما برويد يا ده‌ها بيماري عجيب و ناشناخته ديگر بگيريد، شايد هم به آنها معتاد شويد؛ به كپسول‌هايي كه حتي نمي‌دانيد محتوياتشان چيست.

هنوز پژوهش جامعي در ابعاد كشوري وجود ندارد كه دقيقا ثابت كند محتويات كپسول‌هاي گياهي ارسالي از خارج كشور و البته كپسول‌هاي گياهي كه در عطاري‌ها فروخته مي‌شود دقيقا چيست، اما به هر حال هيچ يك از كارشناسان اعتياد اين كپسول‌ها را كاملا تاييد نمي‌كنند و حتي در برخي موارد با بررسي‌هاي محدود بعضي از اين كپسول‌ها مشخص شده كه اين كپسول‌ها حاوي مواد مخدر يا انواعي از گياهان هستند كه تاثيرشان در ترك اعتياد اثبات نشده است. محمدرضا فياض‌نوري، مسوول كلينيك درمان نگهدارنده در مركز ملي مطالعات اعتياد يكي از آن كارشناس‌هايي است كه پا را از هشدار‌هاي عادي فراتر گذاشته است و حتي ماهيت گياهي اين كپسول‌ها را هم تاييد نمي‌كند.

از ترك تا تشنج و كما

«گياه تنها ماده‌اي است كه در اين كپسول‌ها پيدا نمي‌شود!» اين تعريف فياض نوري از محتواي كپسول‌هاي بي نام و نشان گياهي ترك اعتياد است. وي تاكيد مي‌كند: در اين داروها كه به اسم داروي گياهي تبليغ مي‌شود گياه تنها ماده‌اي بود كه پيدا نمي‌شد؛ اين كپسول‌ها‌ي 700توماني حاصل تركيب چند داروي شيميايي مختلف و حتي حاوي مواد مخدر بود كه منجر به وابستگي فرد به آن مي‌شد.

او درباره آثار مصرف اين داروهاي تقلبي، مي‌گويد: مواد خواب‌آور محتوي اين داروها منجر به تشنج، كما و كاهش هوشياري فرد مي‌شود و مواد ضد اسهال درون آن منجر به بيماري‌هاي گوارشي طولاني مدت براي فرد مي‌گردد. همچنين مواد روانگردان محتوي آن منجر به مشكلات خلقي، روحي، رواني و حتي فراموشي در شخص معتاد مي‌شود.به گفته اين كارشناس، ماده مخدر درون اين قرص‌ها جايگزين مصرف مستقيم مواد مخدر مي‌شود و



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 9:52 :: نويسنده : مرتضي عربي

یک داروساز با بیان اینکه مواد مخدر سنتی بیشتر سبب ایجاد اعتیاد فیزیکی می‌شوند، گفت: ماده مخدر صنعتی همچون شیشه و اکستازی به شدت اعتیادآورند و با یک بار مصرف این مواد موجب اعتیاد روانی فرد می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنا- منطقه اصفهان، منصور هاشمی فشارکی در همایش مواد مخدر و پیامدهای آن که با هدف آشنایی با عوارض و معضلات اجتماعی و فردی ناشی از اعتیاد به انواع مواد مخدر و الکل در اصفهان برگزار شد، گفت: حشیش متداول‌ترین ماده مخدر مصرف شده در دنیا است و از معدود مواد مخدریست که بر روی تمام اندام‌های بدن آثار سوء می‌گذارد که در تمام طول مدت زندگی باقی مانده و غیر قابل برگشت است.

وی با اشاره به لزوم توجه به مواد مخدر شیشه و قرص‌های اکستازی بیان کرد: میزان رشد اعتیاد به این دو ماده مخدر در برخی از کشورها قابل توجه است و بی توجهی به این مواد می‌تواند در آینده کشور را با مشکلات فراوانی مواجه سازد.

هاشمی فشارکی با اشاره به اینکه ماده مخدر شیشه در مکان‌ها و آزمایشگاه‌های کوچک قابل تولید است، تصریح کرد: این ماده مخدر به راحتی قابل استعمال است و با قیمت بسیار پایین به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: اکستازی تاثیرات مخربی بر روی حافظه دارد و تاثیر شیشه بر حافظه اگرچه به شدت قرص‌های اکستازی نیست اما قابل توجه است.

این داروساز با اشاره به اینکه عدم تمایل به خوابیدن و کاهش اشتها از علایم اعتیاد به ماده مخدر شیشه است، اذعان کرد: در برخی جوامع اعتیاد به شیشه حتی در خانواده‌هایی که سابقه اعتیاد در میان آنها وجود نداشته دیده می‌شود و لازم است خانواده‌ها توجه بیشتری به این ماده مخدر داشته باشند.


 

برچسب:, :: 9:45 :: نويسنده : مرتضي عربي

تهران - مدیرکل دفتر مداخله و بازتوانی سازمان بهزیستی کشور گفت: معتادان بهبود یافته با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، آموزش‌های لازم مرتبط با شغل‌ مورد نظر خود را فرا می گیرند.


'فرهاد اقطار' روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: داشتن شغل و برخورداری از بیمه درمان، مهمترین نیاز و تقاضای معتادان بهبود یافته است.
وی اظهار داشت: سازمان بهزیستی با مساعدت و همکاری سازمان فنی وحرفه ای و وزارت کار و امور اجتماعی پیش بینی می کند امسال بیش از 25 هزار فرصت شغلی برای معتادان بهبود یافته فراهم کند.
اقطار با بیان اینکه پروتکل درمانی کمپ ها ( درمان معتادان) به همه مراکز درمانی سراسر کشور ارسال شده است، اظهار داشت: همه کمپ ها ( اردوگاه ها) موظف به اجرای این پروتکل هستند.


 

برچسب:, :: 9:44 :: نويسنده : مرتضي عربي

خبرگزاری فارس: یک فوق‌تخصص قلب و عروق گفت: تحریک سیستم عصبی، افزایش فشار خون،‌ بروز سکته قلبی و نارسایی قلبی از عوارض مصرف آمفتامین‌ها و ماده مخدر شیشه است.
شکوفه حاجی‌صادقی،در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» درباره عوارض مصرف آمفتامین‌ها یا ماده مخدر شیشه، گفت: با توجه به افزایش مصرف مواد مخدر در بین جوانان لازم است اطلاع‌رسانی درباره عوارض قلبی و عروقی این مواد انجام شود.

وی افزود: آمارهای جهانی نشان می‌دهد 25درصد از افراد در جوامع پیشرفته حداقل یکبار از آمفتامین‌ها استفاده کرده‌اند؛ متأسفانه در کشور ما آمار رسمی وجود ندارد اما آمارهای غیر رسمی حکایت از افزایش استفاده از آمفتامین‌ها دارد.

این فوق ‌تخصص قلب و عروق درباره عوارض قلبی و عروقی آمفتامین‌ها اظهار داشت: هنوز هیچ‌گونه مطالعه‌ای در خصوص عوارض این مواد بر روی قلب و عروق انجام نشده اما اثرات مخرب ناشی از مصرف این مواد مشهود است.

وی تصریح کرد:‌ تحریک سیستم عصبی، افزایش فشار خون، بروز درد‌های قفسه صدری،‌ بروز سکته قلبی، ضربان نامنظم قلب، ایجاد عفونت دریچه‌های قلب، پارگی آئورت و نارسایی قلبی از عوارض مصرف آمفتامین‌ها و ماده محرک شیشه است.

حاجی‌صادقی به مصرف کنندگان آمفتامین و شیشه هشدار داد تا از مصرف این مواد به دلیل عوارض آن اجتناب کنند چرا که فرد استفاده کننده از این مواد حتی به اندازه یک دوز، مبتلا به عوارض آن می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:‌ در صورت بروز عوارض، بهترین درمان عدم مصرف این مواد است. مصرف کنندگان این نوع مواد اکثراً مبتلا به درد قفسه سینه، تنگی نفس، تورم اندام‌ها،‌ تپش قلب و افزایش فشار خون می‌شوند. مصرف همزمان الکل با این مواد، شانس بروز عوارض آن را در مصرف کنندگان به شدت افزایش می‌دهد.



 

برچسب:, :: 9:44 :: نويسنده : مرتضي عربي

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ دکتر مسعود حاجی‌رسولی در نشست علمی – پژوهشی که با عنوان «نقش تغذیه در درمان اعتیاد» در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: معتادان به دلیل نیاز به تهیه و مصرف موادمخدر همواره از سلامتی خود غافلند و غالباً از وضعیت تغذیه‌ای بسیار بدی برخوردارند و قسمت اعظم درآمد خود را صرف خرید مواد مخدر می‌کنند و کمتر به بهداشت و تغذیه خود اهمیت می‌دهند.


به گفته یک پژوهشگر حوزه اعتیاد:
تقریباً تمام معتادان دچار سوء تغذیه هستند

یک پژوهشگر حوزه



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 9:42 :: نويسنده : مرتضي عربي

استاندار تهران از جمع آوری دو هزار و 700 معتاد ولگرد در پایتخت، ایجاد اشتغال برای معتادان ولگرد بهبود یافته تهرانی و توزیع بسته‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد در مدارس و دانشگاهها خبر داد.



مرتضی تمدن در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین تصمیمات شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: این شورا جمع آوری معتادان مواد مخدر در سطح استان را در دستور کار خود قرار داده است. بر اساس آخرین آمارها از فرمانداریها و پلیس تهران تعداد دو هزار و 750 معتاد ولگرد از سطح استان تهران جمع آوری شدند.

وی افزود: معتادان ولگرد پس از جمع آوری از سطح شهر به کمپهای ترک اعتیاد منتقل شده و پس از سم زدایی اقدامات لازم برای درمان آنها انجام می شود. این اقدامات نیازمند تامین منابع مالی، استفاده از پزشک مجرب و فضای کافی است که به تنهایی از عهده یک سازمان مانند بهزیستی بر نمی آید.

تمدن اظهار داشت: در شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران تمامی اقدامات اعم از جمع آوری معتادان، سم زدایی، نگهداری، درمان و زندگی بعد از ترک اعتیاد میان اعضای شورا (سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و سازمانهای حمایتی) تقسیم کار شد.

وی گفت: جمع آوری معتادان ولگرد موجب بالا رفتن میزان رفاه و آسایش عمومی مردم شده و موجب بهبود در نظم و زیباسازی شهر می شوند. همچنین این طرح در کاهش سرقتهای جزئی تاثیرگذار بوده است و می توان اینگونه عنوان کرد که این اقدامات ضریب سالم سازی فضای اجتماعی را افزایش می دهد.

درصد زیادی از معتادان ولگرد شاغلند

استاندار تهران با بیان



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 9:38 :: نويسنده : مرتضي عربي

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از حذف کمپهای ترک اعتیاد غیر مجاز معتادان در صورت افزایش مراکز درمان خبر داد.
به گفته اقطار، همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز چهار میلیارد تومان برای درمان و دو میلیارد تومان نیز برای پیشگیری از اعتیاد به سازمان بهزیستی اختصاص داده است.

فرهاد اقطار در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با توجه به اینکه تعداد زیادی از مدیران کمپهای غیر مجاز ترک اعتیاد تاکنون برای دریافت مجوز اقدام نکرده اند به همین دلیل افزایش تعداد مراکز درمان اجباری که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر راه اندازی شده اند می تواند در حذف تدریجی این کمپها موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه مردم نباید به کمپهای غیر مجاز ترک اعتیاد مراجعه کنند، گفت: فضا و همچنین خدمات و برخورد با معتادان در این مراکز استاندارد نیست در صورتیکه مراکز درمان اجباری معتادان اینگونه نیست و هزینه ای نیز در این مراکز از معتادان گرفته نمی شود.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی به اعتبارات مربوط به بخش اعتیاد اشاره و تاکید کرد: در سال جاری بهزیستی دو میلیارد تومان برای درمان معتادان اختصاص داده است.

 

برچسب:, :: 9:37 :: نويسنده : مرتضي عربي

سخنگوی شورای شهر گرگان گفت: شهروندان کوی قلعه‌حسن در حرکت خودجوش و فرهنگی عاملان پخش و فروشندگان موادمخدر و مشروبات الکلی را از محل سکونت خود بیرون کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی شورای شهر گرگان، ناصر گرزین اظهار داشت: شهروندان کوی قلعه حسن پس از بارها تذکر شفاهی و اعتراض به افزایش پخش و فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی با تظاهرات عمومی خود این افراد را وادار به ترک این محله نمودند.
وی خاطرنشان کرد: در این تظاهرات عمومی که اقشار و گروه‌های مختلف در آن حضور داشتند شهروندان با سر دادن شعارهایی علیه مواد مخدر و عاملان توزیع و پخش آن خواستار تعطیلی پلمپ شدن اماکن فروش موادمخدر شدند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان اظهار داشت: این اقدام با همکاری نیروی انتظامی، دادستانی گرگان، پایگاه بسیج و شورا یاران انجام شد.
گرزین تصریح کرد: در حال حاضر کوی قلعه‌حسن از هر نوع توزیع و فروش موادمخدر و مشروبات الکلی عاری شده است و امیدواریم سایر محلات آسیب‌پذیر گرگان نیز با همکاری دستگاه‌های مرتبط با این رویکرد نسبت به پاکسازی محل سکونت خود اقدام کنند.

 

برچسب:, :: 9:37 :: نويسنده : مرتضي عربي

رئیس سازمان مردم نهاد کنگره 60 گفت: به علت دسترسی آسان و مصرف روزافزون «شیشه» و تبعات بسیار مخرب آن که حتی می‌تواند یک موضوع امنیتی باشد باید هر چه زودتر ستاد بحران شیشه در کشور تشکیل شود.

جسین دژاکام در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: شیوع و مصرف ماده مخدری مانند شیشه امنیت ملی را به خطر انداخته است و باید برای آن ستاد بحرانی تشکیل شود.

وی افزود: ما یک اعتیاد و معتاد معمولی داریم و یک اعتیاد و معتاد جنایی که در خصوص مصرف شیشه با معتاد جنایی و قاچاقچی جنایی مواجه هستیم و فاز آن با اعتیاد معمولی فرق می‌کند.

دژاکام تصریح کرد: در اعتیاد معمولی معتاد هروئین یا تریاکی نهایت کارش این بود که تزریق کند یا به عنوان مثال گوشواره را از گوش همسرش وا کند و بفروشد اما در اعتیاد جنایی با فاجعه عظیم روبه‌رو هستیم که بارها و بارها در جراید و روزنامه‌ها می‌خوانیم که مردی به علت مصرف شیشه دختر خود را سوزاند یا همسر خود را به قتل رساند.

وی گفت: تشکیل ستاد بحران برای مصرف و وجود شیشه یک ضرورت حتمی است و همین طور بحران در حال افزایش است و باید هر چه سریعتر چنین ستادی تشکیل شود.

رئیس کنگره 60 خاطرنشان کرد: به این دلیل می‌گوییم که امنیت ملی را به خطر می‌اندازد که شیوع بالای مصرف شیشه اعتیاد جنایی را افزایش داده است و فرد مصرف کننده شیشه در صورتی که میزان مصرفش بالا باشد قابل کنترل نیست.
 

برچسب:, :: 9:21 :: نويسنده : مرتضي عربي

 

برچسب:, :: 16:1 :: نويسنده : مرتضي عربي

 

تحقیقات نشان داده است، نوجوانانی كه با والدینشان درباره خطرهای موادمخدر گفت و گو می كنند، در مقایسه با آنهایی كه چنین گفت و گویی ندارند، ۳۶ درصد كمتر در معرض مصرف حشیش قرار دارند. ضمن اینكه ۵۰ درصد كمتر احتمال دارد كه مواد استنشاقی مصرف كنند و ۶۵ درصد كمتر در معرض ابتلا به سایر مواد مخدر هستند. آیا هنوز هم فكر می كنید كه نیازی به گفت و گو با فرزندانتان در این باره ندارید؟
والدین مؤثرترین عامل در نحوه زندگی روزمره فرزندان به شمار می آیند، اما بهترین والدین هم به طور طبیعی روشهای مقابله با مشكلات را نمی دانند. ۲۱ روشی كه پیش رو دارید، به شما كمك می كند تا از گرفتار شدن فرزندانتان در دام اعتیاد پیشگیری كنید.
تجربه نشان می دهد، كودكان و نوجوانانی كه با والدین خود روابط صمیمانه تری دارند، كمتر به سوی رفتارهای مخاطره آمیز (استعمال سیگار، استعمال مواد مخدر، پرخاشگری و...) كشیده می شوند. بنابراین، هرچه بیشتر به نیازهای فرزندان خود توجه و به مسایلشان رسیدگی كنید احساس ارزشمندی بیشتری خواهند كرد و به خواستهای شما واكنش مثبت نشان می دهند. به منظور دست یابی به این هدف راهكارهای زیر توصیه می شود:
▪ برای با هم بودن زمان خاصی درنظر بگیرید.
▪ از سؤال كردن نترسید.
▪ سعی كنید هنگامی كه فرزندتان از مدرسه برمی گردد، در خانه باشید..
▪ وعده های غذا را با یكدیگر و دسته جمعی صرف كنید.
▪ برقراری ارتباط مؤثر را یاد بگیرید
آیا می دانید سرگرمی مورد علاقه فرزندتان چیست؟ فرزند شما در مدرسه از چه چیزی بیشتر لذت می برد و به آن علاقه مند است؟ ارتباط بیشتر باعث می شود آنها راحت تر درباره مسایل مختلف، ازجمله مواد مخدر و... با شما گفت و گو كنند.
▪ كاملاً واضح و روشن صحبت كنید.
▪ شنونده خوبی باشید.
▪ از اخبار رسانه های جمعی استفاده كنید.
▪ به پرسشهای آنان پاسخهای صادقانه دهید.
▪ واكنش نشان ندهید.
▪ از فنون ایفای نقش استفاده كنید.
▪ الگوی فرزند خود باشید
▪ در زندگی روزانه الگوی ارزشمندی برای فرزند خود باشید.
▪ به فرزندانتان القا نكنید كه آن چه را می گویم انجام بده، نه آن چه را كه عمل می كنم.
▪ رفتار خودتان را مورد ارزیابی قرار دهید.
▪ مقررات وضع كنید.
▪ برای رفت و آمد به خانه، محدودیتهای ویژه در نظر بگیرید.
▪ فرزندانتان را در بیرون از خانه كنترل كنید.
▪ با خانواده ای كه فرزند شما برای مهمانی به منزلشان رفته است، تماس داشته باشید.
▪ به فرزندان خود بیاموزید تا به راحتی بتوانند میهمانیهایی را كه در آن سیگار و مواد مصرف می شود، ترك كنند.
▪ به ندای درونی خود گوش دهید.
▪ تشویق و پاداش
▪ تأیید و تشویق والدین، مؤثرترین عامل برای ایجاد رفتارهای مثبت و مطلوب در كودكان و نوجوانان است.
▪ به رفتارهای خوب پاسخ دهید.
▪ بر رفتارهای مثبت تأكید كنید.

برچسب:, :: 15:45 :: نويسنده : مرتضي عربي

اعتیاد به هر شکلی که باشد معمولا طی یک دوره سه مرحله ای انجام می گیرد:
۱- مرحله آشنایی :  در این مرحله شخص در اثر مسامحه یا تشویق دیگران یا میل به انجام یک کار تفریحی یا کنجکاوی یا علل دیگر مانند کسب لذت با مصرف مواد مخدر آشنا می شو د.
۲- مرحله میل به افزایش مصرف مواد : در این مرحله بدن هر روز به دریافت مواد بیشتر نیاز پیدا می کند بعد از مدتها استفاده نامرتب از مواد مخدر شخص دچار شک وتردید می شود و برای رهایی از آن دست به مبارزه با امیال خود می زند .
۳- مرحله اعتیاد (بیماری ): در این مرحله بعد از شک و تردید  و شاید مدتی ترک اعتیاد شخص سرانجام به مرحله اعتیاد واقعی می رسد که اگر مواد مخدر بدون رعایت ترتیبات لازم ناگهان قطع شود نشانه های سندرم محرومیت بروز می کند.

برچسب:, :: 15:44 :: نويسنده : مرتضي عربي

استعمال مواد مخدر انسان را دچار بی تفاوتی نسبت به پستی  و بلندی های زندگی می کند یعنی در شخص  معتاد شخصیت عذر اجتماعی بروز می کند و اکثر آنان در حالتی جنگ  و گریزاند با اجتماع میانه خوبی ندارد ونه تنها به افراد بلکه به اجتماع نیز وفادار نیستند اینان عادات و رسوم ملی ومذهبی رازیرپا می گذارند .
حس مسئولیت فردی و اجتماعی ندارند، اغلب قید و بندی احساس نمی کنند، خود پسنداند و دیگران را مسئول اعمال و رفتار خود قلمداد می کنند، نمی توانند احساس گناه کنند، مرتب از دیگران انتقاد دارند و تمایل به کار کردن ندارند اگر هم به کاری مشغول شوند نمی توانند به خوبی آن را انجام دهند، معتادان به ظاهر خود بی علاقه اند، زیاد دروغ می گویند، افکار عجیب و غریبی دارند ودر حالت افسردگی و گوشه گیری به سر می برند .
در واقع  استعمال مواد مخدر اراده شهامت و جرات را از بین می برد افراد مبتلا را به طور  کامل بی هدف می کند قدرت جسمی آنها را به تحلیل می برد وآنان جرات مقاومت  ایستادگی و پشتکار  در برابر مشکلات را از دست می دهند تنها هدف فرد معتاد بدست آوردن ماده مورد اعتیاد است تا زمانی که نشئه است ایمان و اعتقادش پا به برجاست  و وقتی خمار می شود بجز مواد مخدر چیز دیگری را پذیرا  نیست معتادان  به تریاک  اغلب علاقه مندند  که تنها و بدون مسئولیت خانوادگی بسرببرند زیرا لذت خود  را فقط در منقل و وافور می بینند  و در کنار آن احساس  خوشبختی میکنند ودیگر نیازی به خانواده ندارند. (اداره پیشگیری استان سیستان و بلوچستان، ۱۳۷۷)
بین شخصیت و اعتیاد رابطه ای متقابل وجود دارد یعنی فرد به علت وضع خاص شخصیتی و نیازها و شکستها ، ناتوانی در برخورد با مسائل وناکامی در زندگی عدم ثبات عاطفی وناملایمات  دیگر به اعتیاد روی می آورد وبدین ترتیب  بین اعتیاد  و شخصیت دور باطلی ایجاد می گردد  که مبارزه با آن مستلزم تغییر شرایط بیرونی و درونی از طریق ایجاد اراده  و روحیه ای قوی وآسیب  ناپذیر  می باشد بالاخره  فساد بافت های مغزی در اثر مصرف مواد مخدر موجب می گردد که شخص کنترل حرکات خود را از دست بدهد و آمادگی آسیب رسانی به خود و دیگران را پیدا نماید

برچسب:, :: 15:34 :: نويسنده : مرتضي عربي

کسانی که از ماده مخدر شیشه (متامفتامین )استفاده می کنند ممکن است دچار زخم های جلدی در نقاط مختلف بدن بشوند که غربی ها به ان( اشکلات هندل ) می گویند
در غرب ماده مخدر شیشه (متامفتامین )بسیار ارزان است و فقرا و طبقه فقیر به جای کوکائین از متامفتامین استفاده می کنند و به ان کرانک (هندل crank) می گویند در مقابل با کراک کوکائین .
علت ان است که کرانک همانند یک هندل که موتور ماشین را روشن می کند انها را نیز به تحرک وا می دارد
در مصرف کنند های متامفتامین (شیشه) به علت وجود ناخالصی و مواد سمی که در زمان ساخت ان مصرف می شود  و حساسیت مصرف کننده بدن انسان دچار خارش می شود و معتاد شروع به خاراندن ان  می کند این مسله در بعضی ها منجر به ضایعات جلدی  که شباهت زیادی به گزش حشرات دارد می کند و معتادان به اصطلاع به ان گزش هندل  می گویند که ما انرا  گزش متامفتامین می گوییم
در ایران لعنتی که مناسب این ضایعه باشد همان گزش شیشه یا نیش شیشه  است 

برچسب:, :: 12:11 :: نويسنده : مرتضي عربي

عضو هيات امناي مركز پژوهشي پيش‌گيري و درمان اعتياد شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: در بسياري موارد جوانان به اميد اثرات كوتاه مدت شيشه مانند افزايش ميل جنسي و يا افزايش هوشياري به اين ماده مخدر رو مي‌آورند، غافل از اين كه برخي عوارض شيشه جبران‌ناپذير است.


دكتر سيروس پاك‌سرشت در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: شيشه يا مت‌آمفتامين ماده مخدر بسيار قوي و خطرناكي است كه داراي عوارض وحشتناك و جبران‌ناپذيري است.


وي افزود: ماده مخدر شيشه و تركيبات آن به روش‌هاي مختلفي مصرف مي‌شوند و به عنوان مثال در روش خوراكي اثرات اين ماده مخدر هشت تا 12 ساعت پس از مصرف باقي مي‌ماند.


پاك‌سرشت تصريح كرد: افزايش هوشياري، بي‌خوابي، افزايش انرژي و تمركز و افزايش ميل جنسي از جمله اثرات مصرف تركيبات آمفتامين است.


عضو هيات امناي مركز پژوهشي مقابله، پيش‌گيري و درمان اعتياد شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان خاطرنشان كرد: مصرف تركيبات اعتيادآور آمفتامين اگر چه هشت تا 12 ساعت پس از مصرف داراي اثرات به ظاهر مثبتي است ولي در درازمدت موجب بروز اختلالات بسيار خطرناك در بدن مي‌شود.


وي بيان كرد: احتمال سكته مغزي و قلبي، توهم، بروز ضايعات پوستي، عفونت بدن، پوسيدگي دندان‌ها، تشنج، افزايش فشار خون و نارسايي كبدي و كليوي از جمله عوارض مصرف تركيبات آمفتامين است.


پاك‌سرشت گفت: عوارض ناشي از مصرف ماده مخدر شيشه و تركيبات آن سه ماه پس از اولين مصرف در چهره فرد مصرف‌كننده ظاهر مي‌شود و اين عوارض در 10 سال نخست مصرف بسيار شديد مي‌شوند.


عضو هيات امناي مركز پژوهشي مقابله، پيش‌گيري و درمان شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان افزود: بسياري از جوانان به دليل ناآگاهي از عوارض مصرف ماده مخدر آمفتامين و با اهدافي مانند افزايش انرژي براي درس خواندن اين ماده مخدر را مصرف كرده و به آن معتاد مي‌شوند.


وي خاطرنشان كرد: برخي جوانان نيز براي افزايش لذت ناشي از فعاليت جنسي به اين ماده مخدر رو مي‌آورند. آمفتامين موجب افزايش مقطعي ميل جنسي در زن و مرد مي‌شود و به همين علت برخي افراد ناآگاه از اين ماده مخدر استفاده مي‌كنند.


عضو هيات امناي مركز پژوهشي مقابله، پيشگيري و درمان اعتياد شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان افزود: همچنين لازم است زوج‌هاي جوان درباره روابط جنسي آموزش ببينند تا براي حل مسايل كوچك به مواد اعتيادآور خطرناك گرايش پيدا نكنند. پيش‌گيري از گرايش نوجوانان به مصرف آمفتامين نيز نيازمند فرهنگ ‌سازي، مديريت و اطلاع‌رساني است.


برچسب:, :: 12:8 :: نويسنده : مرتضي عربي

اعتیاد به كراك باعث از بین رفتن درد، استرس، اضطراب و احساس سرخوشى و همینطور تحرك زیاد میشود؛ افرادی كه به این ماده اعتیاد پیدا میكنند بعد از مدتی اثرات كراك در آنها همچنین اثرات دیگری كه مصرف بلند مدت این ماده بجا میگذارد اینهاست:

از بین رفتن اشتها، كاهش شدید وزن، شكنندگى پوست، پیرى زودرس، افزایش فشار خون و ترشح هیستامین كه باعث خارش در فرد میشه، كراك شدیدا باعث خواب آلودگی یا به قول معروف "چرت" میشود؛ مصرف این ماده اگر بصورت كوتاه مدت ولی مداوم باشد اثرات مخرب جبران ناپذیری روی بدن فرد مصرف كننده میگذارد مثل : عفونت اعضای داخلی بدن، پوسیدگی دندانها، سرطان حنجره و ریه و نابودی كبد.

بطور كلی تمام اجزائیكه تحت تاثیر مستقیم كراك هستند ذره ذره نابود شده و می پوسند ؛ در بعضی افراد معتاد به كراك، عفونت به حدی است كه اجزای بدنشان از هم جدا می شود و گوشت بدن دچار عفونت می گردد و به قول معروف "كرم" میزند؛ حتما شنیده اید بعضی از معتادین به كراك وقتی میمیرند آنها را غسل نمیدهند چون هنگام شستشو اجزای بدنشان از هم جدا میشود ؛ نمیدانم این مساله تا چه حد درست است اما شنیده ام مصرف چهار روز كراك باعث مى شود كه تاثیراتش به مدت چند سال در بدن باقى بماند و موجب اختلالات حركتی و تضعیف حس بینایى و لامسه بشود

برچسب:, :: 11:43 :: نويسنده : مرتضي عربي

متخصصان درمانگر اعتیاد می‌گویند برای درمان کسی که به مواد محرک "شیشه" اعتیاد پیدا می‌کند، داروی خاصی در دنیا وجود ندارد و داروهایی که تجویز می‌شود تنها به کاهش علایم ناراحت‌کننده بیمار کمک می‌کند.

"شیشه" مواد محرکی اعتیادآور و خطرناک است که به شکل کریستال‌های ریز همچون شکراست و برای قاچاق، آن را در نی‌های نوشابه جاسازی کرده وسر و ته آن را می‌بندند.

دکتر سید"محمدعلی حریرچیان" درمانگر اعتیاد می‌گوید قاچاقچیان و فروشندگان این مواد ادعا می‌کنند که "شیشه" حاوی مرفین نبوده واعتیاد آور نیست، اما واقعیت این است که شیشه ماده محرک بسیاراعتیاد آور و خطرناکی است.

دکتر حریرچیان می‌گوید فردی که به مصرف شیشه روی می‌آورد درابتدا علایمی را تجربه می‌کند که به طور کاذب برای او جاذبه دارد، اما سپس دچار بی‌خوابی کابوس و کاهش اشتها می‌شود.

با تداوم مصرف شیشه، تنفس و ضربان قلب افزایش می‌یابد و فشارخون و دمای بدن بالا می‌رود. فرد مصرف‌کننده "شیشه" تحریک پذیر و پرخاشگر می‌شود و احتمال دارد به هر خشونتی دست بزند.

اضطراب، گیجی، لرزش اندام‌ها، تشنج و در آخر ایست قلبی و مرگ از جمله عوارض مصرف "شیشه" است.

مصرف مداوم و دراز مدت "شیشه" موجب سوء ظن و توهم، خشونت، کاهش شدید قوه حافظه، توهم‌های شنوایی و بینایی شده و افسردگی و جنون آنی و بسیاری از اختلالات عصبی را به دنبال دارد.

مصرف شیشه ترشح دوپامین، سروتونین و نوراپی‌نفرین را در سیناپس‌های عصبی در مغز به شدت افزایش می‌دهد و به تحریک سلول‌های مغز منجر می‌شود.

مصرف شیشه شخص را در وضعیتی قرار می‌دهد که تمایل به درمان ندارد و شاید این عارضه بدترین تاثیر این مواد محرک بر مغز باشد.

درمان اعتیاد به مصرف شیشه همچون سایر مواد مخدر مشکل‌ترین درمان- هاست.

دکتر حریرچیان می‌گوید: نکته اساسی این است که برای درمان اعتیاد به مواد مخدری که مرفین دارند مثل تریاک، کراک وهرویین، داروهایی مثل "متادون" و"بوپره‌نورفین" را تجویز می‌کنیم امابرای "شیشه" داروی خاصی نداریم.

این درمانگر اعتیاد اضافه کرد دارویی که خاص درمان "شیشه" باشد در ایران و حتی خارج از کشور نداریم، بلکه داروهایی که برای درمان شیشه استفاده می‌شود داروهای کمکی از جمله ضداضطراب‌ها و ضدافسردگی هاست که این داروها در کاهش علایم بیمار موثر هستند.

این متخصص و درمانگر اعتیاد گفت: فروشندگان مواد مخدر با استناد به این مطلب که علایم ناشی از محرومیت از مصرف شیشه همانند علایم ناشی از محرومیت از مرفین نیست، آن را ماده‌ای غیراعتیاد آور معرفی می‌کنند.

دکتر حریرچیان خاطرنشان کرد که دردهای عضلانی، شکم درد، اسهال، عطسه، آبریزش بینی، اشک‌ریزش و سیخ شدن موها از جمله علایم محرومیت از مواد مخدر همچون تریاک ،شیره، هرویین و "کراک مرسوم در ایران" است.

به گفته حریرچیان، کراکی که درایران عرضه می‌شود، هرویین تغلیظ شده است و کراک اصلی‌از نوع کشیدنی، از کوکایین مشتق می‌شود و بسیار گران است.

حریرچیان گفت: برای درمان عوارض اعتیاد به شیشه براساس مدت و نوع و روش مصرف ممکن است که فرد نیاز به درمان دارویی به شکل بستری شدن یا سرپایی داشته باشد.

بعد از درمان اختلالات روان پزشکی بیمار باید به وسیله روان پزشک خبره مورد بررسی و درمان قرار گیرد و به دنبال آن یا همزمان آموزش خانواده، آموزش مهارت‌های بهبود اولیه و پیشگیری از بازگشت و رفتار درمانی برنامه ریزی شود.

دراثر ترک اعتیاد به شیشه، فرد دچارافسردگی عصبی، خونسردی و بی‌علاقگی خواب طولانی، به‌هم ریختگی روحی، کمی انرژی و سراسیمگی می‌شود که
این علایم به مرور زمان برطرف خواهند شد.

پس از ترک شیشه فرد دچار نوعی ناتوانی و درماندگی و اختلال در الگوی خواب و کابوس‌های شبانه می‌شود، تا جایی که توانایی انجام وظایف و کارهای روزمره او مختل می‌گردد اما فرد با مراجعه به پزشک متخصص می‌تواند به مرور زمان بر این حالات غلبه کند.

 

برچسب:, :: 11:25 :: نويسنده : مرتضي عربي

Methamphetamine وقتی وارد سیستم عصبی مرکزی CNS می شود، باعث آزاد شدن ناگهانی واسطه شیمیایی دوپامین ((Dopamine از مغز می شود که باعث تحریک سلولهای مغزی و افزایش خلق و خو و حالت تهاجمی و غیر قابل کنترل و افزایش حرکات جسمی می شود. که در صورت ادامه مصرف بعد از مدت طولانی علایم بدخلقی و افسردگی و علایم اختلال حرکتی مثل پارکینسون در فرد ظاهر می شود.

این ماده به صورت داخل بینی و خوراکی و داخل رگ و کشیدنی مصرف می شود و بلافاصله بعد از مصرف حالتی به نام rush یا flash در فرد ایجاد می گردد و افراد به سرعت اعتیاد پیدا می کنند و مجبورند هر روز مقدار مصرف را زیاد کنند.

مصرف این ماده می تواند باعث کاهش اشتها برای روزها، افزایش تعداد تنفس، افزایش فعالیت فیزیکی، افزایش دمای بدن و تحریک پذیری و بی خوابی گیجی، لرزش و تشنج، اضطراب و بدبینی و خشونت را سبب شود. که تشنج و افزایش زیاد دمای بدن باعث مرگ افراد می گردد. همچنین با صدمه روی عروق باعث سکته های مغزی و قلبی می گردد.

یکی از عوارض روانی آن ایجاد بیماری روانی شبیه اسکیزوفرنی است شامل توهمات بینایی و شنوایی و بدبینی و پرخاشگری است.

مصرف این ماده به تدریج در بین حیوانات افزایش دارد طبق بررسی در سال 2004 میلادی در ایالات متحده آمریکا 6.2% از دانش آموزان دبیرستانی حداقل یکبار مصرف شیشه را تجربه کرده اند.

متاسفانه افرار شیاد تبلیغ این ماده را در ایران با عنوان نشئه آور ولی بدون اعتیاد عنوان می کنند ولی این طور نیست و علاوه بر اعتیاد می تواند مرگ آور باشد.

اطلاع رسانی و معرفی صدمات جسمانی و روانی جدی این ماده از طریق رسانه های عمومی می تواند از گسترش مصرف این ماده خطرناک جلوگیری نماید.

 

 

 

شیشه

نام اصلی این مواد آیس به معنای یخ می باشد. دلیل اصلی نام گزاری این مواد این است که چون در مجاورت حرارت قرار می گیرند همانند یخ بخار می شوند. شیشه در رده آمفتامین ها است و خاصیت محرکی دارد. مت آمفتامین از مشتقات کلاسیک آمفتامین است و در آزمایشگاههای غیرقانونی از داروهای ساده و ارزان ساخته می شود .این ماده با اشکال مختلف خوراکی، تزریقی یا استنشاقی و تدخینی ( مانند سیگار ) استفاده می شود. کریستال ماده ای شدیداً اعتیاد آور است و به شکل پودری سفیدرنگ، بدون بو و تلخ وجود دارد که به راحتی در نوشابه های الکلی و غیرالکلی حل می شود .این ماده نیز مانند اکس ، تاثیرات خطرناکی بر سلامتی انسان دارد. افت حافظه، پرخاشگری و تهاجم ، رفتارهای جنون آمیز و آسیب های قلبی و مغزی از عوارض مصرف آن است.با مصرف این ماده حالاتی مثل هیجان زدگی ، بی تابی ، تکلم صحیح و تند ، کاهش خواب و اشتها و افزایش فعالیت های فیزیکی به وجود می آید. هیجانات جنسی یکی از علل ترغیب کننده جوانان برای مصرف این مواد است. لیکن به مرور این مواد اثرات مخربی بر قوا و عملکرد جنسی افراد مصرف کننده دارد .از عوارض خطرناک دیگر ، انتقال بیماریهای عفونی مثل هپاتیت و ایدز می باشد.

 

طرز مصرف

شیشه توسط پایپ که یکی از لوازم آزمایشگاهی است کشیده می شود. مقدار خیلی کمی از شیشه را داخل گودی پایپ ریخته زیر آن را حرارت می دهند که در اثر این حرارت شیشه بخار شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

آثار مصرف

- احساس سرزندگی و سرحالی - افزایش ضربان قلب

- افزایش توانایی جنسی - افزایش هوشیاری

- افزایش اشتها - کاهش خواب و آرامش

- پرحرفی - تولید افکار بدبینانه

- بیقراری - خلق تحریک پذیر

- شیشه باعث افزایش شدید میل جنسی در خانم ها می شود - افزایش فعالیت بدنی

عوارض مصرف ترک(خماری):

- پرخاشگری - کاهش توانایی جنسی

- عدم کنترل روانی - انواع اختلالات پارانویی( بدبینی)

- ایجاد وابستگی روانی شدید - احساس گم گشتگی( چیزی گم کردن)

- مرگ مغزی - اختلال اسکیزوفرنی(ازنوع آشفته)

- خلق تحریک پذیر - عصبی بودن وبهانه جویی

- احساس گم گشتگی( چیزی گم کردن) - احساس بی حوصلگی

- احساس کسلی و سستی ( کم انگیختگی)

ملاحظات:

· در مورد کسانی که شیشه مصرف می کنند باید این نکته را یاد آور شد که اگر فرد خوشحال باشد،· بعد از مصرف شیشه خوشحال تر می شود و اگر ناراحت باشد بعد از مصرف شیشه این ناراحتی تشدید می شود زیرا شیشه این خاصیت را دارد که به احساس فرد شدت می بخشد( اصطلاح فاز چسباندن).

· نکته مهم دیگر در مورد شیشه این است که شیشه بخاطر ترکیب شیمیایی پیچیده ای که دارد می تواند اثر مخدرها را طولانی تر کند و فرد بعد از مدتی که از مصرفش گذشت شدیدا به مواد مخدر خصوصا هروئین وابستگی پیدا می کند.

· این نکته به غلط در بین جوانان و اکثر خانم ها باب شده است که چون شیشه اعتیاد ندارد برای بدن سازی بسیار مفید است زیرا فرد بعد از مصرف شیشه،· فعالیت بدنیش زیاد شده این فعالیت بدنی شدید و خستگی ناپذیر باعث لاغری وتناسب اندام وی می شود که این باور شدیدا اشتباه می باشد.

· تصور غلط در بین اقشار مختلف مردم که معتقدند مصرف شیشه برای درمان افسردگی مناسب است

برچسب:, :: 11:22 :: نويسنده : مرتضي عربي

آشنائى با انواع مواد مخدر:تاريخچه مصرف شيشه بررسى آثار مصرف شيشه و روشهاى درمان آن - مواد مخدر -«متامفتامين دزوکسى افدرين» که به اختصار مت خوانده مى شود، دارويى است محرک روان که براى بيمارانى که مشکل خواب يا کمبود تمرکز دارند تجويز مى شود و نيز به صورت غير قانونى به عنوان مواد مخدر مورد استفاده قرار مى گيرد. کريستال مت شکل قابل استنشاق مت است. تاريخچه مصرف شيشه و عوارض آن «متامفتامين دزوکسى افدرين» که به اختصار مت خوانده مى شود، دارويى است محرک روان که براى بيمارانى که مشکل خواب يا کمبود تمرکز دارند تجويز مى شود «متامفتامين دزوکسى افدرين» که به اختصار مت خوانده مى شود، دارويى است



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 11:5 :: نويسنده : مرتضي عربي

درباره وبلاگ

موسسه تولد نو تندرستی با افتخار آمادگی دارد در صورت هرگونه سوال در مورد درمان جدید(مواد محرک) و نیاز به مشاوره و بستری عزیزان در عذابتان بصورت رایگان از خدمات مشاوره این مرکز بصورت حضوری، تلفنی و یا اینترنتی بهره مند شوید.تلفنهاي تماس عباس مشهدی ابراهیم (میدانی)09123474418وعلی طاهری09125242982 شماره تلفن ثابت36695663
پيوندها
">nod

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مركز تخصصي سم زدايي و درماني مواد مخدر و محرك و آدرس tavalodisabz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان