موسسه تولد نو تندرستی
مركز تخصصي سم زدايي و درماني مواد مخدر و محرك دارای شماره ثبت 29107 تحت نظر بهزیستی

ـ اعتیاد چیست؟

اعتیاد : عبارت است از یک حالت روانی وگاهی جسمانی ناشی از تاثیر دارو بر روی یک موجود زنده که به اجبار به بروز رفتار و عکس العمل های خاصی در فرد می انجامد و همیشه با یک کشش افراط آمیز همراه است.


ازسوی دیگر اعتیاد واژه ای است که امروزه به دلیل کاستی های آن از اصطلاح، وابستگی به مواد، استفاده می شود.
وابستگی نیز به نوبه خود به معنای تمایل شدید فرد به ادامه مصرف یک ماده می باشد به طوری که وابستگی به عنوان یک سندرم بالینی با جنبه های رفتاری شناختی و فیزیولوژیکی باعث می شود که فرد مصرف مواد را به رفتارهای دیگر ترجیح دهد.

سوء مصرف: بدین معناست که اگر چه فرد نسبت به آن مواد اعتیاد ندارد ولی آن را مصرف می کند.

معیارهای تشخیص: برای تشخیص وابستگی به مواد حداقل وجود ۳ نشانه از نشانه های زیر لازم است:

۱- تحمل : افزایش تدریجی مقدار ماده مصرفی لازم برای دستیابی به علائم مصرف آن ماده
۲- پیدایش علائم ترک و در صورت عدم مصرف یا کاهش مقدار مصرف
۳- تمایل دائمی به مصرف و تلاشهای ناموفق برای کاهش یا قطع مصرف ماده
۴- مختل شدن فعالیت های اجتماعی ، شغلی و تفریحی
۵- تداوم مصرف



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 16:19 :: نويسنده : مرتضي عربي
اعتیاد یك بیماری جسمی، روحی، روانی و اجتماعی است. تجربه نشان داده گروه‌درمانی برای بازپروری بخش اجتماعی آسیب‌دیده معتادان یكی از بهترین شیوه‌هاست. برای این كار باید امكانات لازم را برای گروه‌درمانی افراد آماده كنیم. این امكانات باید به نحوی آماده شود تا افراد نیازهای اجتماعی خود را از گروه تامین كنند. یكی از مشكلاتی كه باعث می‌شود افراد به سمت مواد و اعتیاد كشیده شوند این است كه آنها شدیدا خود را وابسته به دیگران می‌دانند و سعی می‌كنند به دیگران تكیه كنند و همین احساس وابستگی در آنهاست كه آنها را به سمت وابسته شدن به اشیا می‌كشاند.

اما وقتی این اشیا كه می‌تواند مواد باشد از آنها گرفته می‌شود دچار خلأ وابستگی و حمایتی شدیدی می‌شوند. حمایت‌های گروهی می‌تواند درمانی باشد برای به دست آوردن طبیعی ارتباطات اجتماعی. این افراد می‌توانند نیازشان را با همپوشانی درد با دیگر افراد گروه اجرایی كنند.
شكل اجرای گروه‌درمانی به دو دسته است؛ علمی و گروهی. در روش علمی در راس آن یك سطح درمان‌گر، روان‌پزشك و روان‌شناس وجود دارد كه مدیریت و رهبری گروه را به دست می‌گیرد تا بتواند نتیجه مطلوب در این زمینه به دست آید.

اما در برخی مواقع حمایت‌درمانی در قالب گروه‌های ان‌ای خودش را نشان می‌دهد تا براساس حمایت‌های گروهی نیازشان را برآورده كنند. كاركرد شیوه گروه‌درمانی تامین نیازهای عاطفی و وابستگی معتادان است درحالی‌كه راهكار علمی برای مشكلات جسمی افراد بنا شده است. بنابراین برای حل مشكلات معتادان صنعتی بهتر است مشكلات آنها در جمع گفته شود و راهكارهای جمعی كه برای مقابله با اعتیاد تمرین می‌شود بسیار موثر و كاربردی است.

كاركرد‌های گروه‌درمانی بیشتر برای معتادان مواد صنعتی تاثیرگذار است تا معتادان تزریقی و سنتی چرا كه معتادان صنعتی در اكثر موارد آنچنان دچار مشكلات روحی و روانی شدیدی می‌شوند كه در برخی از اوقات سطح هوشیاری و تفكرات منطقی خود را از دست می‌دهند و غالبا بدون گروه‌درمانی بهبود نمی‌یابند. اختلالات رفتاری در معتادان صنعتی تا سالیان سال در این افراد باقی می‌ماند و به همین علت قرار گرفتن آنها در جمع به آنها این توانایی را می‌دهد تا برای بازگرداندن رفتار اجتماعی خود تمرین كنند.
بنابراین مراكز تی‌سی در تمامی كشور بر همین اساس تشكیل شده است و قدم اول درمان در این مراكز این است كه شرایط زندگی كردن اجتماعی افراد را با قرار گرفتن در اجتماع فراهم و همزمان قدم‌های بعدی را برای آمادگی لازم در مسیر قرار گرفتن در فرآیندهای اجتماعی آماده كند.

اگر مصرف مواد در افراد معتاد به مواد صنعتی بیش از حد و آنقدر مخرب باشد كه به سطح هوشیاری آنها ضربه زده باشد باید دایما تحت نظر برای مصرف داروهای آرام‌بخش باشند و یك روان‌شناس آنها را زیر نظر داشته باشد.

اگر در این شرایط فرد حاضر به شركت كردن در گروه نباشد باید فرآیند حضور الزامی او را مهیا كرد و انگیره‌های روانی را بالا برد. متاسفانه در كشور ما ساختار مراكز تی‌سی تعریف‌شده نیست و تقریبا همه این مراكز دارای مشكلات اساسی هستند كه قابل كتمان نیست. براساس ساختارهای دولتی هر مركز تی‌سی برای راه‌اندازی و شروع به كار به حداقل 25 پرسنل نیاز دارد و ارزش مالی برای سرمایه‌گذاری در این كار شدیدا بالاست. این درحالی است كه بخش خصوصی چندان توانایی تامین این بودجه و امكانات را ندارد. پارادوكسی كه در این موضوع وجود دارد این است كه تی‌سی‌ها اگر بخواهند از بودجه و امكانات دولتی استفاده كنند باید استاندارد دولتی را رعایت كنند و باید برای هزینه‌كرد شهریه‌ها تحت نظارت دقیق و ذره‌بینی سازمان بهزیستی قرار بگیرند كه امكان اجرای برنامه را به طور مستمر با مشكل مواجه می‌كند.

هر مركز موظف است با توجه به امكانات و بودجه‌ای كه از دولت می‌گیرد خدماتش را به همان نسبت ارایه كند، مثلا بر اساس مقررات دولتی هر معتاد باید دوبار در ماه تحت نظر روان‌شناس یا روان‌پزشك باشد در حالی‌كه وخامت حال برخی از معتادان كه شدیدا متوهم هستند اقتضا می‌كند مستقیما و دایما زیر نظر روان‌پزشك باشند و این موضوع از ساختار تعیین‌شده دولتی بیرون است و باید توسط همان مركز تامین شود.
این مشكلاتی است كه اغلب مراكز تی‌سی با آن مواجهند و ادامه كار را برای آنها دشوار كرده است.


 
برچسب:, :: 16:8 :: نويسنده : مرتضي عربي
فرید براتی سده در گفت و گو با (ایسنا)، با اعلام شیوع موج جدید تزریق شیشه به جای استعمال آن تاكید كرد: افزایش سو‌ء مصرف شیشه به صورت تزریق خطر شیوع بیماری های عفونی و افزایش رفتارهای پرخطر را افزایش می‌دهد.

وی افزود: تمام این تهدیدها ضرورت توجه نمایندگان مجلس را در تصویب بودجه 91 به حمایت‌های بیشتر برنامه‌های كاهش آسیب اجتماعی افزایش می‌دهد. رنامه‌های كاهش آسیب تا كنون به تایید كارشناسان داخلی و نهادهای بین المللی بسیار موفق بوده‌اند و در حال حاضر نیاز به حمایت‌های جدیتر دارد.

 

ایجاد خانه‌های بین راهی نیازمند 400 میلیون تومان اعتبار است

براتی در ادامه با بر شمردن برنامه‌های آتی اداره كل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور اظهار كرد: یكی از این برنامه‌ها ایجاد خانه‌های بین راهی است كه در گام اول نخستین خانه بین راهی در تهران افتتاح می‌شود و افتتاح خانه‌های بین راهی در نخستین گام نیازمند 400 میلیون تومان اعتبار است این خانه ها به معتادان ترك كرده اما بی جا و مكان اختصاص می یابد.مدیر كل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور درادامه از افتتاح نخستین كمپ ویژه زنان و كمپ ویژه درمان ویژه توسط NGO جامعه پاك آسیا در تهران خبر داد.وی در پایان از توجه جدی به برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در خانواده، محیط‌های كار نظامی و خط ملی اعتیاد سخن گفت

برچسب:, :: 16:6 :: نويسنده : مرتضي عربي

این نقاشی را فردی کشیده است که مواد مخدر خطرناکی مصرف می‌کند. این فرد هم مواد دارویی مجاز و هم مواد مخدر غیرمجاز مصرف می‌کند. این پرتره ها انگار با ما سخن می‌گویند و نشان می‌دهد که این فرد تاثیر دارو در خود را چگونه می‌بیند….

برچسب:, :: 16:5 :: نويسنده : مرتضي عربي

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ،'محمد صادق فتح الهی' در اولین همایش سراسری مدیران كل حراست دستگا‌ه‌های دولتی و اجرایی كشور كه با هدف اجرای راهبرد متوازن كاهش، كنترل موادمخدر و اعتیاد در سالن همایش‌های كتابخانه ملی تهران برگزار شد، افزود: مواد مخدر یكی از چهار بحران بزرگ هزاره سوم است و بر اساس اولویت بندی سازمان بهزیستی كشور، اعتیاد در رتبه اول آسیب‌های اجتماعی كشور قرار دارد.

وی اظهار داشت: مافیای مواد مخدر درصدد است تسلط خود را در خاورمیانه و جهان اسلام كه بیشترین جنبش های ضد استعماری 150 سال اخیر جهان را به وجود آورده است با سه اهرم كشت غیرقانونی موادمخدر، سلطه امپریالیسمی و مصرف عمده موادمخدر بیشتر كند.

فتح الهی با بیان اینكه نهاد خانواده از مهم‌ترین نهادهایی است كه می‌تواند در برابر اعتیاد ایستادگی كند، ادامه داد: دشمن اكنون در قالب جنگ نرم وبا استفاده از ابزار روانگردان‌ها و موادمخدر، عرضه وسیع مشروبات الكلی و رفتارهای پرخطر جنسی و بی‌بندوباری‌ اخلاقی در صدد فروپاشی نهاد خانواده است.

برچسب:, :: 16:0 :: نويسنده : مرتضي عربي

 مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر اجرای برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد را در محیط‌های کار ضروری برشمرد و گفت: در عصر ارتباطات ۵۵ درصد والدین پس از ۵ سال از اعتیاد فرزندان خود (به دلیل بی‌ارتباطی) مطلع می‌شوند.

به گزارش ایلنا، حمید صرامی در همایش سراسری مدیران کل حراست دستگاه‌های دولتی و اجرایی کشور گفت: با تحلیل ۲۱ مورد از بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی) طی ۲۲ سال اخیر در خصوص پیشگیری از گرایش جوانان به پدیده سوءمصرف مواد در می‌یابیم که از منظر ایشان، پدیده شوم اعتیاد فرهنگ صادراتی غرب به کشور‌ها و راهی برای نفوذ استعمار به‌منظور تباهی و نابودی نسل جوان است.
وی افزود: اعتیاد به موادمخدر و روان‌گردان‌ها یکی از چهار بحران اجتماعی هزاره سوم در جهان است که بیش از ۱۸۰ کشور با این پدیده درگیر هستند و همچنین در کشورمان بر اساس آخرین پژوهش، ۹۹ درصد مردم، اعتیاد را یک آسیب جدی و بیش از ۹۲ درصد وضعیت اعتیاد در جامعه را نگران‌کننده اعلام کرده‌اند.
مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد با بیان اینکه موادمخدر به‌عنوان سیستمی هوشمند و فعال، افراد جامعه را در سنین، جنسیت‌، مشاغل، تحصیلات متفاوت و با فرهنگ‌های بومی و شهری گوناگون به سوی خود جذب می‌کند، اظهار داشت: سالانه



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: 15:54 :: نويسنده : مرتضي عربي

درباره وبلاگ

موسسه تولد نو تندرستی با افتخار آمادگی دارد در صورت هرگونه سوال در مورد درمان جدید(مواد محرک) و نیاز به مشاوره و بستری عزیزان در عذابتان بصورت رایگان از خدمات مشاوره این مرکز بصورت حضوری، تلفنی و یا اینترنتی بهره مند شوید.تلفنهاي تماس عباس مشهدی ابراهیم (میدانی)09123474418وعلی طاهری09125242982 شماره تلفن ثابت36695663
پيوندها
">nod

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مركز تخصصي سم زدايي و درماني مواد مخدر و محرك و آدرس tavalodisabz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان