موسسه تولد نو تندرستی
مركز تخصصي سم زدايي و درماني مواد مخدر و محرك دارای شماره ثبت 29107 تحت نظر بهزیستی

طوفان اعتياد كه سالهاست آثار آن گريبان سرزمين‌مان را گرفته است اكنون هم با افيون و قرص‌ها و مواد صنعتي جديد دل مي‌برد و پيش مي‌رود و قرباني مي‌گيرد و ما مانده‌ايم كه چه كنيم و چگونه چراغ ذهن جوانان و خانواده‌هاي ايراني را روشن كنيم.
به گزارش فارس، مسئله مواد مخدر بزرگترين تهديد اجتماعي كشور است. هرچند طي ساليان گذشته اقداماتي در مبارزه با اين پديده شوم در كشور صورت گرفته اما حجم تهديد آن قدر بالاست كه فعاليت‌هاي انجام‌شده را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.از طرفي رويكرد مصرف مواد مخدر از نوع سنتي به نوع صنعتي تغيير يافته و وفور اين مواد مخدر و ارزان‌شدن برخي از مهمترين آنها از جمله شيشه و قرص‌هاي اكستازي نگراني‌ها را افزايش داده است به طوري كه از 4 هزار نوع مواد صنعتي مخدر موجود در دنيا، 1700 نوع آن وارد ايران شده است. اما اينكه چقدر مردم از اين مواد و عوارض مصرف آنها اطلاع دارند و چقدر نسبت به آگاه سازي مردم فعاليت شده است، جاي تأمل دارد.مسئولان بر اين عقيده‌اند كه بين فعاليت‌هايي كه براي مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته مي‌شود راهكارهاي پيشگيري، فرهنگي و اطلاع‌رساني از اهميت بالايي برخوردار است و بايد به قدري آ‌گاهي مردم را بالا برد كه « اگر باران اعتياد هم بر سر جوانان و مردم ايران ببارد كسي نبايد خيس شود» و نبايد كسي به سمت اعتياد رود اما مثل اينكه بارش اين باران هر روز شديد و شديدتر مي‌شود تا جايي كه باز هم به گفته مسئولان تبديل به سونامي شده است ولي با وجود وعده‌هاي مكرر از ساز و كارهاي فرهنگي و پيشگيري چندان خبري نيست.
هر 20 خانواده ايراني، يك معتاد
محمدحسين نژادفلاح، عضو كميسيون اجتماعي مجلس در اين زمينه مي‌گويد: جامعه به سرعت به سمت اعتياد پيش مي‌رود. در هر 20 خانواده ايراني حتماً يك معتاد وجود دارد كه اگر اين معتادان از نتايج آن مطلع باشند اتفاق عجيبي افتاده است اما شايد مي‌دانند ولي قادر نيستند آن را مديريت كنند.
نژادفلاح ادامه مي‌دهد: به هر حال شواهد نشان مي‌دهد كه شايد اكثر معتادان از اين عواقب مطلع نيستند و آموزش‌ها كافي نبوده است چرا كه به عنوان مثال بيشتر طلاق‌ها ريشه در اعتياد دارند.
اطلاعات مردم در زمينه مواد مخدر به هيچ وجه كافي نيست
شهريار عباسي، كارشناس فرهنگي مبارزه با مواد مخدر و سردبير نشريه ايران پاك در اين زمينه مي‌گويد: بايد ديد مردم چه ميزان از نحوه ورود و آسيب‌زايي مواد مخدر صنعتي اطلاع دارند تا مضرات، شكل و شمايل اين مواد توسط مردم شناسايي شود و متأسفانه بايد گفت هيچ كاري در اين زمينه صورت نگرفته است.وي مي‌افزايد: هرچه در اين زمينه صحبت شود به غير از حدسيات چيز ديگري نيست اما آنچه مي‌توان گفت اين است كه اين اطلاعات بين مردم به هيچ وجه كافي نيست. شاهد اين ادعا اين است كه اكثر افراد مبتلا به اعتياد بعد از آنكه براي درمان مراجعه مي‌كنند ابراز مي‌كنند نسبت به عوارض اين مواد آگاهي نداشتند، خانواده‌هاي آنها هم همين را مي‌گويند.
عباسي ادامه مي‌دهد: از روي همين واقعيت مي‌توان گفت كه اطلاعات لازم درباره خطرات مواد مخدر اعم از سنتي و صنعتي بين افراد جامعه وجود ندارد و علت مهم آن ضعف آموزش و اطلاع رساني است كه البته همزمان شاهد تغيير نام و ورود اشكال جديد مواد اعتيادآور به جامعه هم هستيم.
روزانه 400 نفر وارد چرخه اعتياد مي‌شوند
مصطفي اقليما، رئيس انجمن علمي مددكاري ايران در زمينه فعاليت‌هاي پيشگيري صورت گرفته در مبارزه با مواد مخدر و اعتيادآ‌ور مي‌گويد: متأسفانه در حال حاضر بيشترين كاري كه صورت مي‌گيرد درمان اعتياد است نه پيشگيري.
اقليما يادآور مي‌شود: معتاد معلولي از علت‌ها است و تا زماني كه آن علت‌ها برطرف نشود روز به روز تعداد معتادان ما افزايش مي‌يابد و به عنوان مثال اگر بتوانيم در شرايط فعلي روزي 100 نفر را درمان كنيم روزي 500 نفر وارد چرخه اعتياد مي‌شوند.وي مي‌افزايد: بايد ديد افراد چرا معتاد مي‌شوند. اگر خوب به اين موضوع بنگريم متوجه مي‌شويم كه مسائلي مانند طلاق، بيكاري، عدم ارتباط صحيح والدين با جوانان، عدم وجود امكانات ازدواج براي جوانان و حتي عدم توانايي پرداخت هزينه‌هاي زندگي توسط يك مرد خانواده امكان ورود فرد را به چرخه اعتياد افزايش مي‌دهد.اقليما تصريح مي‌كند: اگر اين مسائل حل نشود به نوعي ما صورت مسئله را پاك كرده‌ايم به جاي اينكه به دنبال حل معضل اعتياد برويم لذا بايد براي پيشگيري صحيح از موضوع اعتياد و ساير آسيب‌هاي اجتماعي به اصل موضوع پرداخت نه فرعيات.
اطلاع‌رساني مسئولان فقط در حد خبر كشف يا انهدام مواد مخدر است
اميرهوشنگ عباس‌زاده، استاد ارتباطات و رسانه در اين زمينه مي‌گويد: متأسفانه مشاهده مي‌شود صفحه حوادث مطبوعات هرروز رونق بالايي مي‌گيرد و بيشتر مشكلات اين حوادث ريشه در اعتياد دارد.وي مي‌افزايد: درصد بالايي از جنايت‌ها، سرقت‌ها و ساير جرايم مربوط به مصرف بي‌رويه مواد مخدر است، اطلاع‌رساني درباره اين موارد انجام نشده و اطلاعات ارائه شده به مردم از نظر زيان‌ها و آسيب‌ها و مطالبي كه بايد مردم بدانند كم است. همچنين آموزش به خانواده‌ها درباره اينكه چگونه فرزندانشان را از اين مواد برحذر بدارند كمرنگ است.
عباس‌زاده تصريح مي‌كند: يكي از دلايل مهم و اصلي موضوع اعتياد نبود اشتغال است. همان طور كه معصومان مي‌فرمايند فقر بي‌ايماني مي‌آورد و اين فرد ممكن است دست به هر كار ناشايستي بزند ولي از اين نظر كه سطح آگاهي مردم را بالا ببريم به ويژه در جايي كه سطح سواد مردم كم است كار زيادي انجام نداده‌ايم.وي مي‌گويد: در حال حاضر تيراژ مطبوعات ما بسيار ناچيز است و براي 75 ميليون نفر بايد حداقل 7.5 ميليون تيراژ روزنامه داشته باشيم كه در حال حاضر 2.5 ميليون روزنامه روزانه پخش مي‌شود علاوه بر آن سطح سواد رسانه‌اي مردم نيز كم است.عباس‌زاده يادآور مي‌شود: اطلاع‌رساني به مردم در اين زمينه در حد خبر دادن است كه فلان ماده كشف شد اما در اين زمينه بين مردم سنجش افكاري صورت نگرفته است البته بايد در نظر داشت موضوع اصلي فرهنگ سازي است و اينكه صرفاً اسامي مواد مخدر و آسيب‌هاي آنها به مردم عنوان شود، كافي نيست.

برچسب:, :: 14:6 :: نويسنده : مرتضي عربي

درباره وبلاگ

موسسه تولد نو تندرستی با افتخار آمادگی دارد در صورت هرگونه سوال در مورد درمان جدید(مواد محرک) و نیاز به مشاوره و بستری عزیزان در عذابتان بصورت رایگان از خدمات مشاوره این مرکز بصورت حضوری، تلفنی و یا اینترنتی بهره مند شوید.تلفنهاي تماس عباس مشهدی ابراهیم (میدانی)09123474418وعلی طاهری09125242982 شماره تلفن ثابت36695663
پيوندها
">nod

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مركز تخصصي سم زدايي و درماني مواد مخدر و محرك و آدرس tavalodisabz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان